Futures Studies36962/4268/2324/1/34
Studiegids

Futures Studies

36962/4268/2324/1/34
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de audiovisuele kunsten
    Keuzepakket:
    • Keuzevak
  • Bachelor in de audiovisuele kunsten
  • Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie
  • Bachelor in de communicatie
  • Bachelor in de journalistiek
  • Bachelor in de landschaps- en tuinarchitectuur
  • Bachelor in de landschaps- en tuinarchitectuur - Werktraject
  • Bachelor in de multimedia en creatieve technologie
  • Bachelor in de pedagogie van het jonge kind
  • Bachelor in de toegepaste informatica
  • Bachelor in de verpleegkunde
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde
    Keuzepakket:
    • Keuzevak Ba2
    • Keuzevak Werktraject 3
  • Bachelor in de vroedkunde
  • Bachelor in het hotelmanagement
  • Bachelor in het sociaal werk
  • Bachelor in het sociaal werk - gezamenlijke opleiding
  • Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
  • Bachelor in het zorgmanagement
  • Bachelor in Idea & Innovation Management
  • Bachelor in musical
  • Bachelor in organisatie & management
    Keuzepakket:
    • Open ruimte 1 OM1
    • Open ruimte 2 OM2
    • Open ruimte 3 OM3
  • Bachelor of Arts in de audiovisuele kunsten
  • Bachelor of Arts in het drama
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
    Keuzepakket:
    • Keuzevak Ba3
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs 1OV
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs 2 OV
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs verkort traject (zonder OV) - algemene vakken
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 5
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs verkort traject (zonder OV) - audiovisuele kunsten
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs verkort traject (zonder OV) - musical
  • Educatieve master of Arts in de audiovisuele en beeldende kunsten
  • Educatieve master of Arts in de muziek en podiumkunsten
  • Educatieve master of Arts in de muziek en podiumkunsten
  • Graduaat in de accounting administration
  • Graduaat in de accounting administration
  • Graduaat in de elektromechanische systemen
  • Graduaat in de juridisch-administratieve ondersteuning
  • Graduaat in de marketing- en de communicatiesupport
  • Graduaat in de podium- en eventtechnieken
  • Graduaat in het informatiebeheer: bibliotheek en archief
  • Graduaat in het Internet of Things
  • Graduaat in het logies-, restaurant- & cateringmanagement
  • Graduaat in het programmeren
  • Graduaat in het sociaal-cultureel werk
  • Graduaat in het systeem- en netwerkbeheer
  • Graduaat in het winkelmanagement
  • Kenniscentrum, trajectschijf 1
  • Master of Arts in de audiovisuele kunsten
  • Master of Arts in Drama
  • Master of Arts in het drama
  • Master of Arts in musical
  • Micro-credential Democracy: Challenges and Futures
  • Schakelprogramma: naar Master of Arts in musical
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 84,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.11.2023 (Eénmalig georganiseerd, enkel in het eerste semester)
Aard: Onderdeel EhB-breed aanbod
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Van Holder Catherine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 8/20 niet delibereerbaar.
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

De toekomst is onzeker. In deze complexe en snel veranderende samenleving is toekomstgeletterdheid volgens Unesco dan ook een essentiële 21ste eeuwse vaardigheid. Relevant voor elk van ons, ongeacht het domein of de discipline waarin we ons bevinden. Dit keuzevak reikt je de nodige handvaten aan om je in die snel veranderende wereld te oriënteren en op maatschappelijk relevante wijze mee te bouwen aan een duurzame toekomst. Door middel van opdracht-gestuurd onderwijs, leer je de relevantie van toekomstonderzoek voor je specifieke werkcontext kennen, de voornaamste methodieken uit toekomstonderzoek begrijpen en hoe die op beginnersniveau toe te passen.

Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege3,00 uren
Werkcollege6,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd50,00 uren
Project
Coaching1,00 uren
Zelfstudie
Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk24,00 uren

Doelstellingen

FS1 De student is in staat het belang van toekomstgeletterdheid binnen de huidige maatschappelijke context toe te lichten. (GI 1.1, GI 1.3, GI 1.4; GI 2.2)

FS2 De student begrijpt de basisprincipes van systematisch toekomstdenken en past die toe. (GI 1.3, GI 1.4, GI 4.4, GI 4.5, GI 5.1, GI 5.2, GI 5.3)



FS3 De student kan de relevantie van toekomstonderzoek voor het eigen domein/sector op onderbouwde wijze argumenteren. (GI 1.1, GI 1.2, GI 1.4, GI 2.2, GI 3.1, GI 3.2, GI 3.4, GI 5.1, GI 5.2)

FS4 De student vertoont een toename in toekomstgeletterdheid. (GI 1.3, GI 1.4, GI 1.5, GI 4.4, GI 4.5, GI 5.1, GI 5.2, GI 5.3)

FS5 De student begrijpt de relevantie van de verschillende onderdelen van het 'generic foresight proces’ en kan toelichten hoe deze bijdragen aan de onderliggende doelstellingen van toekomstonderzoek. (GI 1.3, GI 1.4, GI 3.3, GI 5.3)

FS6 De student past de methodieken van toekomstonderzoek die in dit vak aan bod kwamen op beginnersniveau toe. (GI 1.2, GI 1.3, GI 1.4, GI 2.1, GI 3.2, GI 3.3, GI 3.6, GI 4.1, GI 4.4, GI 4.5, GI 5.1, GI 5.2, GI 5.3)

FS7 De student demonstreert inzicht mbt mogelijke toekomsten van een gekozen onderwerp. (GI 1.1, GI 1.2, GI 1.3, GI 1.4, GI 2.1, GI 3.2, GI 4.5, GI 4.1, GI 5.1, GI 5.2)

FS8 De student illustreert hoe wenselijke toekomstbeelden (mbt een gekozen onderwerp) zijn handelen in het heden kan vormgeven. (GI 1.1, GI 1.2, GI 1.3, GI 1.4, GI 1.5, GI 2.2, GI 2.3, GI 2.4, GI 3.2, GI 3.4, GI 4.1, GI 4.4, GI 5.1, GI 5.2)

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment januariPortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberPortfolio100,00

Studiematerialen : Verplicht

Alle leerstof en oefeningen wordt ter beschikking gesteld via Canvas.

Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ESOEindtermen secundair onderwijsInleidend

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
INBROLOD_LO1_23-24LO 1: Empowerment De student heeft inzicht in het eigen potentieel en weet hoe hij/zij/hen dit kan benutten om zich verder te ontplooien. De student motiveert zichzelf en daagt zichzelf uit op vlak van persoonlijke en professionele groei.GespecialiseerdDLR
INBROLOD - GI.1.1K,I,V,AGI 1.1: De student is zich bewust van de sterktes en groeikansen van zijn/haar/hen handelen.
INBROLOD - GI.1.2K,I,V,AGI 1.2: De student kan zelfstandig keuzes en beslissingen maken.
INBROLOD - GI.1.3K,I,V,AGI 1.3: De student vertoont veerkracht in het omgaan met onzekerheid in een wereld van verandering.
INBROLOD - GI.1.4K,I,V,AGI 1.4: De student toont voldoende zelfvertrouwen om de eigen situatie en omgeving te beïnvloeden.
INBROLOD - GI.1.5K,I,V,AGI 1.5: De student participeert actief aan de samenleving.
INBROLOD_LO2_23-24LO 2: Wereldburgerschap De student is zich bewust van het eigen referentiekader en dat van anderen. De student neemt een kritische en empathische houding aan ten opzichte van diverse culturele en maatschappelijke situaties en gaat hierover in dialoog met anderen.GespecialiseerdDLR
INBROLOD - GI.2.1K,I,V,AGI 2.1: De student reflecteert kritisch over de eigen waarden, normen, wereldbeelden en opinies.
INBROLOD - GI.2.2K,I,V,AGI 2.2: De student neemt een standpunt in tegenover maatschappelijke thema’s en gaat hierover respectvol in dialoog met anderen.
INBROLOD - GI.2.3K,I,V,AGI 2.3: De student denkt en handelt vanuit een duurzame, maatschappelijke betrokkenheid met respect en begrip voor zichzelf en de ander.
INBROLOD - GI.2.4K,I,V,AGI 2.4: De student kan mondiale thema’s verbinden aan het persoonlijk en professioneel handelen.
INBROLOD_LO3_23-24LO 3: Interdisciplinariteit De student begrijpt de meerwaarde van interactie tussen verschillende disciplines om te komen tot creatieve en innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. De student kan vanuit een interdisciplinair perspectief een vraagstuk analyseren en hierover een standpunt verdedigen.GespecialiseerdDLR
INBROLOD - GI.3.1K,I,V,AGI 3.1: De student is zich bewust van de verwevenheid tussen het eigen vakgebied en andere disciplines en domeinen.
INBROLOD - GI.3.2K,I,V,AGI 3.2: De student kan de perspectieven uit verschillende domeinen en disciplines combineren.
INBROLOD - GI.3.3K,I,V,AGI 3.3: De student beschikt over onderzoeksvaardigheden om interdisciplinaire vraagstukken op te lossen.
INBROLOD - GI.3.4K,I,V,AGI 3.4: De student ontwikkelt een eigen, genuanceerd standpunt op basis van kritisch onderzoek.
INBROLOD - GI.3.5K,I,V,AGI 3.5: De student kan het eigen standpunt beargumenteren.
INBROLOD - GI.3.6K,I,V,AGI 3.6: De student werkt constructief en met een open houding samen.
INBROLOD_LO4_23-24LO 4: Ondernemingszin De student toont zin voor initiatief, creativiteit en innovatie, handelt hiernaar en anticipeert op nieuwe ontwikkelingen.GespecialiseerdDLR
INBROLOD - GI.4.1K,I,V,AGI 4.1: De student neemt een pro – actieve houding aan en detecteert opportuniteiten.
INBROLOD - GI.4.2K,I,V,AGI 4.2: De student kan ideeën vanuit een realistisch perspectief ontwikkelen.
INBROLOD - GI.4.4K,I,V,AGI 4.4: De student heeft een eigen creatieve inbreng bij het creëren van nieuwe ontwikkelingen of bij het bedenken van geschikte oplossingen.
INBROLOD - GI.4.5K,I,V,AGI 4.5: De student stelt zich wendbaar op.
INBROLOD_LO5_23-24LO 5: Spel en experiment De student speelt, experimenteert, probeert en tast de grenzen af van het eigen kunnen binnen een veilige context.GespecialiseerdDLR
INBROLOD - GI.5.1K,I,V,AGI 5.1: De student neemt een open en exploratieve houding aan en denkt out – of the box.
INBROLOD - GI.5.2K,I,V,AGI 5.2: De student kan gebruik maken van verbeeldingskracht.
INBROLOD - GI.5.3K,I,V,AGI 5.3: De student leert vanuit het doen en durft hierbij te falen.
INBROLOD - GI.5.4K,I,V,AGI 5.4: De student stuurt het proces bij op basis van verkregen feedback.

Begeleiding

De studenten krijgen alle leerstof en oefeningen overzichtelijk aangeboden via canvas. Men kan op gezette tijdstippen beroep doen op de docent als coach. Peer learning wordt structureel verankerd.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.