Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
Persoonlijk ontwikkelingsproces & begeleiding 225838/4028/2223/1/12
Studiegids

Persoonlijk ontwikkelingsproces & begeleiding 2

25838/4028/2223/1/12
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het zorgmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 108,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.11.2022 (Academiejaar)
Aard: Algemeen verplicht onderdeel
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Claeys Ann, Clerinx Inge, Demetser Kristina, Rogge Lisa
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

“Wie leiding wil geven aan anderen, moet eerst leren om leiding te geven aan zichzelf”
Deze quote geeft aan dat leiderschapsontwikkeling nauw aansluit bij persoonlijke ontwikkeling. Je mag het ontwikkelen bijna letterlijk nemen. Op zoek gaan naar je sterke kanten en blinde vlekken door het ontdoen van je wikkels zoals aangegeven door Verschueren (2018). In de eerste plaats wil een Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) een hulpmiddel zijn om jezelf te ontdekken. De kwaliteitswet wil garanderen dat gezondheidszorgmedewerkers over de juiste competenties (blijven) beschikken door deze te bundelen in een persoonlijk ontwikkelingsplan. De POP geeft richting aan je persoonlijke leiderschapsontwikkeling, op basis van de te bereiken leeruitkomsten en de daaraan gekoppelde gedragsindicatoren.

Bibliografie: Verschueren, M. (2018). De Hoofdverpleegkundige. Inspirator voor kwaliteitsvolle zorg. Leuven: Acco.

Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege2,00 uren
Werkcollege4,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd100,00 uren
Project
Coaching2,00 uren

Doelstellingen

Het hoofddoel van POP 2 ligt zowel op de ontwikkeling van jezelf als persoon, als op je leiderschapsontwikkeling. Eerlijk en kritisch reflecteren, nieuwe uitdagende doelstellingen (leadershipgoals) formuleren, alsook levenslang leren staan hierbij centraal. Om deze ontwikkeling in woord en/of beeld te brengen geven we jou doorheen het jaar enkele opdrachten.

De volgende doelstellingen worden voorop gesteld:

D1: De student reflecteert en evalueert kritisch het persoonlijk en professioneel functioneren, gaat actief op zoek naar oefenkansen en legt de focus op levenslang leren. (GI: 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 8.1, 8.2, 8.3)
D2: De student formuleert voor zichzelf uitdagende SMART doelstellingen (leaderschipgoals) om op deze manier zijn/haar persoonlijke leiderschapsontwikkeling te optimaliseren en te evalueren. (GI: 1.1, 1.3, 1.4, 9.1, 9.2, 9.3)
D3: De student reflecteert kritisch de persoonlijke leiderschapsontwikkeling en evalueert deze op basis van de te bereiken leeruitkomsten (deel 1 + deel 2) en de daaraan gekoppelde gedragsindicatoren. (GI: 1.1, 1.2, 1.3, 8.1, 8.2, 8.3, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4)
D4: De student coacht zijn medestudenten bij het realiseren van zijn/haar POP en reflecteert kritisch en eerlijk over de feedback die hij gegeven heeft/ontvangen heeft van studenten/docenten. (GI 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 3.6, 7.1, 8.1, 8.2, 8.3, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4)
D5: De student respecteert bij schriftelijke communicatie de vereisten ivm taal, spelling, lay out en lengte van de verslaggeving. (GI: 9.1, 9.2, 9.3, 9.4)



Draagt bij tot de gedragsindicatoren: 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 3.6, 7.1, 8.1, 8.2, 8.3, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4
Toets de gedragsindicatoren: 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 3.6, 7.1, 8.1, 8.2, 8.3, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenweken: Permanente evaluatieReflectieverslag100,00continue evaluatie en feedback op de opdrachten en reflecties van de studenten
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberReflectieverslag100,00

Studiematerialen : Verplicht

De POP richtlijnen en het bijkomend lesmateriaal worden beschikbaar gesteld op het elektronisch leerplatform CANVAS.

Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ECOOEindcompetenties verworven hebben van het opleidingsonderdeel waarvoor men geslaagd verklaard isUitdiepend

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
BNBZORGM_LO01LO01: Persoonlijke en professionele ontwikkeling De ba-na-ba zorgmanagement reflecteert kritisch over zichzelf en geeft op basis hiervan richting aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.1.1K,I,V,AGI 1.1: De bachelor in het ZM identificeert de eigen talenten en groeikansen, formuleert gepaste ontwikkelingsdoelen en gaat hiermee actief aan de slag.
ZORGM - GI.1.2K,I,V,AGI 1.2: De bachelor in het ZM vraagt actief naar feedback om zijn/haar functioneren te optimaliseren.
ZORGM - GI.1.3K,I,V,AGI 1.3: De bachelor in het ZM gaat gepast om met tegenslagen, stress en/of kritiek.
ZORGM - GI.1.4K,I,V,AGI 1.4: De bachelor in het ZM integreert levenslang leren in zijn/haar professioneel functioneren.
BNBZORGM_LO03LO03: Leiding geven aan team De ba-na-ba zorgmanagement geeft leiding aan een team zowel in een inter- en multidisciplinaire als een transmurale omgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.3.6K,I,V,AGI 3.6: De bachelor in het ZM identificeert de ontwikkelingsbehoeften van de teamleden, geeft gepast feedback op het functioneren en evalueert de evolutie.
BNBZORGM_LO07LO07: Change-management De ba-na-ba zorgmanagement doet aan change-management om de draagkracht voor (noodzakelijke) veranderingen te vergroten.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.7.1K,I,V,AGI 7.1: De bachelor in het ZM toont flexibiliteit door zijn/haar handelen aan te passen aan de wijzigende omstandigheden op de werkplek.
BNBZORGM_LO08LO08: Actief netwerken De ba-na-ba zorgmanagement engageert zich binnen het werkveld door actief te netwerken.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.8.1K,I,V,AGI 8.1: De bachelor in het ZM gebruikt gepaste sociaal-communicatieve vaardigheden om mensen en middelen te mobiliseren.
ZORGM - GI.8.2K,I,V,AGI 8.2: De bachelor in het ZM bouwt voortdurend verder aan een relevant professioneel netwerk om de persoonlijk en professionele werking te optimaliseren.
ZORGM - GI.8.3K,I,V,AGI 8.3: De bachelor in het ZM gebruikt verschillende onderhandelingsstrategieën en tactieken om vooropgestelde doelstellingen te bereiken of een gedeelde visie te bekomen.
BNBZORGM_LO09LO09: Heldere en transparante communicatiestijl De ba-na-ba zorgmanagement hanteert een heldere en transparante communicatiestijl.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.9.1K,I,V,AGI 9.1: De bachelor in het ZM drukt zich zowel schriftelijk als mondeling duidelijk en goed verstaanbaar uit.
ZORGM - GI.9.2K,I,V,AGI 9.2: De bachelor in het ZM presenteert een idee of project met behulp van de gepaste technieken.
ZORGM - GI.9.3K,I,V,AGI 9.3: De bachelor in het ZM is in staat om verschillende communicatiekanalen te gebruiken op een heldere, transparante en efficiënte manier.
ZORGM - GI.9.4K,I,V,AGI 9.4: De bachelor in het ZM luistert actief en passief naar collega’s.

Begeleiding

Met algemene vragen kan je steeds terecht bij de OLOD verantwoordelijke: Kristina Demetser 
Vragen kunnen steeds gesteld worden op de verschillende discussiefora in canvas.

Elke student krijgt een POP coach (coördinator) toegewezen. Individuele vragen kunnen via mail gesteld worden.

Trajectbegeleider Campus Jette: Jan Sents (jan.sents@ehb.be )

Opleidingsspecifieke studiebegeleider: Kristina Demetser (kristina.demetser@ehb.be)

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Managementvaardigheden EN geslaagd of getolereerd voor Persoonlijk ontwikkelingsproces & begeleiding 1 EN geslaagd of getolereerd voor Werkbezoek en stage.

Bijkomende Kost

1.00