Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
Oefenen van competenties en vaardigheden25837/4028/2223/1/75
Studiegids

Oefenen van competenties en vaardigheden

25837/4028/2223/1/75
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het zorgmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 140,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.11.2022 (Academiejaar)
Aard: Algemeen verplicht onderdeel
Docenten: Bellemans Carine, Claeys Ann, Clerinx Inge, De Boeck Jan, Demetser Kristina, Libbrecht Julien-, Rogge Lisa, Van Bauwel Luc
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 8/20 niet tolereerbaar.
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

In dit OLOD wordt ingegaan op verschillende competenties en vaardigheden voor leidinggevenden in de zorg.

De aangeboden 10 trainingen en workshops ondersteunen leidinggevenden in de operationele uitvoering van taken.  

De trainingen/workshops omvatten:

1. Zelfzorg als leidinggevende
2. Klachtenbehandeling 
3. Omgaan met grensoverschrijdend gedrag  
4. Conflicthantering
5. Gesprekken met medewerkers 
6. Stress en Stresshantering 
7. Omgaan met roddelen, uitsluiten van medewerkers 
8. Spreken voor publiek 
9. Bemiddelingsgericht werken 
10. Intervisie met jouw team 

Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege15,00 uren
Werkcollege25,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd100,00 uren

Doelstellingen

Het OLOD beoogt dat de studenten vaardigheden en competenties ontwikkelen specifiek gericht op het operationeel uitvoeren van hun leidinggevende opdracht.

D1: De student zorgt in zijn functie van leidinggevende ook voor zichzelf (GI’s: 1.1, 1.2, 1.3, 2.4)

D2: De student leert tools om om te gaan met grensoverschrijdend gedrag en kan zijn medewerkers hierin ondersteunen/aansturen (GI's: 1.3, 2.3, 2.5, 7.1, 8.1, 9.3, 9.4)

D3: De student gaat adequaat om met conflicten (GI’s: 1.3, 3.1, 3.2, 3.4, 3.6 8.1, 9.4)

D4: De student heeft zicht op stress en hanteert stress op een adequate wijze bij zichzelf en bij medewerkers (GI’s: 1.1, 1.2, 2.4, 2.5, 3.6, 8.1, 9.4)

D5: De student leert omgaan met roddelen en leert tools aan binnen het thema: uitsluiten van medewerkers (GI’s: 1.3, 2.5, 3.1, 3.2, 3.4, 8.1, 9.1, 9.4)

D6: De student leert spreken voor publiek (GI’s: 8.1, 9.1, 9.2, 9.3)

D7: De student leert bemiddelingsgericht werken (GI’s: 2.3, 2.5, 3.1, 3.3, 3.4, 3.6, 8.1, 9.4)

D7: De student is in staat om op een professionele en correcte wijze gesprekken te voeren met medewerkers (GI's: 2.3, 2.5, 3.4, 3.6, 8.1, 9.1, 9.4)



Draagt bij tot de gedragsindicatoren: 1.1, 1.2, 1.3, 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.6, 8.1, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4
Toetst de gedragsindicatoren: 1.1, 1.2, 1.3, 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.6, 8.1, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenweken: Permanente evaluatiePortfolio100,00Beoordeling adhv peerassessement (meer informatie op CANVAS)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberPortfolio100,00Beoordeling adhv peerassessment (meer informatie op CANVAS)

Studiematerialen : Verplicht

Elke (gast)docent levert zijn cursusinhoud aan (via tekst of powerpoint).

Deze wordt via Canvas beschikbaar gesteld aan de student (voor of na de competentietraining).

Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ECOOEindcompetenties verworven hebben van het opleidingsonderdeel waarvoor men geslaagd verklaard isUitdiepend

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
BNBZORGM_LO01LO01: Persoonlijke en professionele ontwikkeling De ba-na-ba zorgmanagement reflecteert kritisch over zichzelf en geeft op basis hiervan richting aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.1.1K,I,V,AGI 1.1: De bachelor in het ZM identificeert de eigen talenten en groeikansen, formuleert gepaste ontwikkelingsdoelen en gaat hiermee actief aan de slag.
ZORGM - GI.1.2K,I,V,AGI 1.2: De bachelor in het ZM vraagt actief naar feedback om zijn/haar functioneren te optimaliseren.
ZORGM - GI.1.3K,I,V,AGI 1.3: De bachelor in het ZM gaat gepast om met tegenslagen, stress en/of kritiek.
BNBZORGM_LO02LO02: Kwalitatieve werkomgeving bevorderen De ba-na-ba zorgmanagement bevordert een kwalitatieve werkomgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.2.3K,I,V,AGI 2.3: De bachelor in het ZM gebruikt technieken en methodes om een motiverende en veilige werkomgeving te ontwikkelen.
ZORGM - GI.2.4K,I,V,AGI 2.4: De bachelor in het ZM stelt de juiste prioriteiten waardoor tijd efficiënt gebruikt kan worden, ook tijdens periodes van druk of in situaties met hoge complexiteit.
ZORGM - GI.2.5K,I,V,AGI 2.5: De bachelor in het ZM biedt een luisterend oor voor het team en kanaliseert stress.
BNBZORGM_LO03LO03: Leiding geven aan team De ba-na-ba zorgmanagement geeft leiding aan een team zowel in een inter- en multidisciplinaire als een transmurale omgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.3.1K,I,V,AGI 3.1: De bachelor in het ZM is in staat om de stadia van teamdynamiek te herkennen en een effectief team uit te bouwen.
ZORGM - GI.3.2K,I,V,AGI 3.2: De bachelor in het ZM past teamefficiëntiemodellen toe binnen een divers en multidisciplinair team.
ZORGM - GI.3.3K,I,V,AGI 3.3: De bachelor in het ZM stimuleert participatie en neemt beslissingen waar nodig.
ZORGM - GI.3.4K,I,V,AGI 3.4: De bachelor in het ZM streeft naar een constructieve oplossing bij conflict tussen teamleden.
ZORGM - GI.3.6K,I,V,AGI 3.6: De bachelor in het ZM identificeert de ontwikkelingsbehoeften van de teamleden, geeft gepast feedback op het functioneren en evalueert de evolutie.
BNBZORGM_LO08LO08: Actief netwerken De ba-na-ba zorgmanagement engageert zich binnen het werkveld door actief te netwerken.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.8.1K,I,V,AGI 8.1: De bachelor in het ZM gebruikt gepaste sociaal-communicatieve vaardigheden om mensen en middelen te mobiliseren.
BNBZORGM_LO09LO09: Heldere en transparante communicatiestijl De ba-na-ba zorgmanagement hanteert een heldere en transparante communicatiestijl.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.9.1K,I,V,AGI 9.1: De bachelor in het ZM drukt zich zowel schriftelijk als mondeling duidelijk en goed verstaanbaar uit.
ZORGM - GI.9.2K,I,V,AGI 9.2: De bachelor in het ZM presenteert een idee of project met behulp van de gepaste technieken.
ZORGM - GI.9.3K,I,V,AGI 9.3: De bachelor in het ZM is in staat om verschillende communicatiekanalen te gebruiken op een heldere, transparante en efficiënte manier.
ZORGM - GI.9.4K,I,V,AGI 9.4: De bachelor in het ZM luistert actief en passief naar collega’s.

Begeleiding

OLOD-verantwoordelijke: Inge Clerinx

Voor vragen omtrent de leerinhouden kan je terecht bij de docent tijdens de lessen of op het discussieforum via Canvas.

Trajectbegeleider Campus Jette: Jan Sents (jan.sents@ehb.be )
Opleidingsspecifieke studiebegeleider:Kristina Demetser (kristina.demetser@ehb.be)

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Managementvaardigheden EN geslaagd of getolereerd voor Persoonlijk ontwikkelingsproces & begeleiding 1 EN geslaagd of getolereerd voor Werkbezoek en stage.

Bijkomende Kost

1.25