Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
KBNZM_21HRM - Human resources management25836/4028/2223/1/41
Studiegids

KBNZM_21HRM - Human resources management

25836/4028/2223/1/41
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het zorgmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 156,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.11.2022 (Academiejaar)
Aard: Algemeen verplicht onderdeel
Docenten: Claeys Ann, Clerinx Inge, Demetser Kristina, Rogge Lisa
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 8/20 niet tolereerbaar.
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

Het OLOD HRM focust zich op drie domeinen:

- De organisatie: Hoe is een organisatie georganiseerd en hoe plaatst men een team en een teamwerking in dit geheel.

- Het team: Zicht aan inzicht verwerven in team(samen)werking, teamdynamieken en processen die hieraan gelinkt zijn

- Het individu: De rol van leidinggevende en de medewerker

Het OLOD heeft tot doel de studenten (in)zicht te geven op een aantal essentiële zaken binnen een organisatie. De focus ligt op het menselijk kapitaal en het menselijk potentieel binnen een organisatie. De studenten krijgen inzicht in zowel arbeidsverhoudingen in een organisatie als in belangrijke processen inzake HRM.

Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege24,00 uren
Werkcollege12,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd120,00 uren

Doelstellingen

Het OLOD heeft tot doel de studenten (in)zicht te geven in een aantal essentiële zaken inzake het menselijk kapitaal en het menselijk potentieel in een organisatie. De studenten krijgen inzicht in zowel de arbeidsverhoudingen in de organisatie als in belangrijke processen inzake Human Resources Management. Dit omvat onder meer volgende punten:

D1: De student heeft inzicht in de organisatie betreffende missie, visie, beleid, en doelstellingen. (GI: 4.1; 4.2; 4.4; 4.5; 4.6)

D2: De student kent verschillende managementmodellen die kritische analyses van processen binnen de zorginstelling toelaten. (GI: 4.1; 4.2; 4.4; 4.5; 4.6)

D3: De student formuleert doelstellingen via het SMART-principe en ontwikkelt beleidsplannen. (GI: 4.2, 4.4, 4.5, 4.6, 5.1)

D4: De student heeft inzicht in de elementen die relevant zijn binnen het thema werving, selectie en loopbaanontwikkeling (GI: 2.1, 9.3)

D5: De student heeft inzicht in alle elementen die betrekking hebben op teamopbouw, teamontwikkeling, teamprocessen en teamdynamieken (GI: 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 6.2, 6.3)

D6: De student heeft inzicht in de uurplanning en uurroostering in de gezondheidszorg en in belangrijke elementen binnen het ziekte- en welzijnsbeleid (GI: 2.3, 2.4, 2.5, 3.6, 4.1, 6.3, 9.4)

D7: De student heeft zicht op motivatieprocessen binnen een team en maakt kennis met verschillende leiderschapsstijlen binnen leiding geven (GI: 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 4.1, 7.2, 7.3, 7.4, 8.3)

D8: De student herkent veranderprocessen en gaat efficiënt en effectief om met veranderingen binnen het team (GI: 7.1, 7.2, 7.3, 7.4)

D9: De student reflecteert kritisch op de geziene leerstof en vertaalt deze leerstof naar zijn eigen leerproces rond persoonlijke en professionele ontwikkeling (GI: 1.1, 9.1)



Draagt bij tot de gedragsindicatoren: 1.1, 2.1, 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 4.1, 4.2, 4.4, 4.5, 4.6, 5.1, 6.2, 6.3, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 8.3, 9.1, 9.3, 9.4
Toets de gedragsindicatoren: 1.1, 2.1, 2.3, 2.4, 3.1, 3.2, 3.3, 3.6, 4.1, 4.2, 4.4, 4.5, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 8.3, 9.1

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenweken: EindevaluatieWerkstuk100,00De evaluatie bestaat uit 4 afzonderlijke opdrachten. Meer informatie is terug te vinden op CANVAS.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberWerkstuk100,00De evaluatie bestaat uit 4 afzonderlijke opdrachten. Meer informatie is terug te vinden op CANVAS

Studiematerialen : Verplicht

- Power point presentatie beschikbaar na elk lesdeel op het electronisch leerplatform Canvas

Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ECOOEindcompetenties verworven hebben van het opleidingsonderdeel waarvoor men geslaagd verklaard isUitdiepend

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
BNBZORGM_LO01LO01: Persoonlijke en professionele ontwikkeling De ba-na-ba zorgmanagement reflecteert kritisch over zichzelf en geeft op basis hiervan richting aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.1.1K,I,V,AGI 1.1: De bachelor in het ZM identificeert de eigen talenten en groeikansen, formuleert gepaste ontwikkelingsdoelen en gaat hiermee actief aan de slag.
BNBZORGM_LO02LO02: Kwalitatieve werkomgeving bevorderen De ba-na-ba zorgmanagement bevordert een kwalitatieve werkomgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.2.1K,I,V,AGI 2.1: De bachelor in het ZM voert het wervingsproces uit in functie van het kiezen van een geschikte nieuwe werknemer.
ZORGM - GI.2.3K,I,V,AGI 2.3: De bachelor in het ZM gebruikt technieken en methodes om een motiverende en veilige werkomgeving te ontwikkelen.
ZORGM - GI.2.4K,I,V,AGI 2.4: De bachelor in het ZM stelt de juiste prioriteiten waardoor tijd efficiënt gebruikt kan worden, ook tijdens periodes van druk of in situaties met hoge complexiteit.
ZORGM - GI.2.5K,I,V,AGI 2.5: De bachelor in het ZM biedt een luisterend oor voor het team en kanaliseert stress.
BNBZORGM_LO03LO03: Leiding geven aan team De ba-na-ba zorgmanagement geeft leiding aan een team zowel in een inter- en multidisciplinaire als een transmurale omgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.3.1K,I,V,AGI 3.1: De bachelor in het ZM is in staat om de stadia van teamdynamiek te herkennen en een effectief team uit te bouwen.
ZORGM - GI.3.2K,I,V,AGI 3.2: De bachelor in het ZM past teamefficiëntiemodellen toe binnen een divers en multidisciplinair team.
ZORGM - GI.3.3K,I,V,AGI 3.3: De bachelor in het ZM stimuleert participatie en neemt beslissingen waar nodig.
ZORGM - GI.3.4K,I,V,AGI 3.4: De bachelor in het ZM streeft naar een constructieve oplossing bij conflict tussen teamleden.
ZORGM - GI.3.5K,I,V,AGI 3.5: De bachelor in het ZM past de principes van effectief delegeren toe.
ZORGM - GI.3.6K,I,V,AGI 3.6: De bachelor in het ZM identificeert de ontwikkelingsbehoeften van de teamleden, geeft gepast feedback op het functioneren en evalueert de evolutie.
BNBZORGM_LO04LO04: Beleidsontwikkeling en -uitvoering De ba-na-ba zorgmanagement organiseert het proces van beleidsontwikkeling en voert genomen beslissingen uit. GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.4.1K,I,V,AGI 4.1: De bachelor in het ZM ontwikkelt een visie op zorgmanagement binnen de eigen zorginstelling.
ZORGM - GI.4.2K,I,V,AGI 4.2: De bachelor in het ZM voert een beleidsplanning en -ontwikkeling uit.
ZORGM - GI.4.4K,I,V,AGI 4.4: De bachelor in het ZM vertaalt, volgens het SMART-principe, de visie en strategische doelen van de organisatie in concrete korte en lange termijn doelstellingen.
ZORGM - GI.4.5K,I,V,AGI 4.5: De bachelor in het ZM bepaalt op basis van de geformuleerde doelstellingen de passende prioriteiten voor beleids- en personeelsontwikkeling.
ZORGM - GI.4.6K,I,V,AGI 4.6: De bachelor in het ZM heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg om beleidsprocessen te faciliteren.
BNBZORGM_LO05LO05: Verbeterproces en kernprocessen beheren De ba-na-ba zorgmanagement beheert actief het verbeterproces in het zorgbeleid en de kernprocessen in de zorginstelling.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.5.1K,I,V,AGI 5.1: De bachelor in het ZM implementeert de verbetercyclus in de zorginstelling.
BNBZORGM_LO06LO06: Efficiënte coördinatie De ba-na-ba zorgmanagement coördineert een project en/of team op een efficiënte manier.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.6.2K,I,V,AGI 6.2: De bachelor in het ZM gebruikt planningstechnieken om het verloop van een project te bewaken.
ZORGM - GI.6.3K,I,V,AGI 6.3: De bachelor in het ZM bewaakt de efficiëntie binnen een project en werkt waar nodig multidisciplinair.
BNBZORGM_LO07LO07: Change-management De ba-na-ba zorgmanagement doet aan change-management om de draagkracht voor (noodzakelijke) veranderingen te vergroten.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.7.1K,I,V,AGI 7.1: De bachelor in het ZM toont flexibiliteit door zijn/haar handelen aan te passen aan de wijzigende omstandigheden op de werkplek.
ZORGM - GI.7.2K,I,V,AGI 7.2: De bachelor in het ZM gebruikt innovatietechnieken om processen te optimaliseren.
ZORGM - GI.7.3K,I,V,AGI 7.3: De bachelor in het ZM gaat actief op zoek naar mogelijke innovatieve of creatieve ideeën die de werking kunnen verbeteren.
ZORGM - GI.7.4K,I,V,AGI 7.4: De bachelor in het ZM beheerst de gepaste technieken om met weerstand rond vernieuwing en verandering om te gaan binnen het team.
BNBZORGM_LO08LO08: Actief netwerken De ba-na-ba zorgmanagement engageert zich binnen het werkveld door actief te netwerken.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.8.3K,I,V,AGI 8.3: De bachelor in het ZM gebruikt verschillende onderhandelingsstrategieën en tactieken om vooropgestelde doelstellingen te bereiken of een gedeelde visie te bekomen.
BNBZORGM_LO09LO09: Heldere en transparante communicatiestijl De ba-na-ba zorgmanagement hanteert een heldere en transparante communicatiestijl.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.9.1K,I,V,AGI 9.1: De bachelor in het ZM drukt zich zowel schriftelijk als mondeling duidelijk en goed verstaanbaar uit.
ZORGM - GI.9.3K,I,V,AGI 9.3: De bachelor in het ZM is in staat om verschillende communicatiekanalen te gebruiken op een heldere, transparante en efficiënte manier.
ZORGM - GI.9.4K,I,V,AGI 9.4: De bachelor in het ZM luistert actief en passief naar collega’s.

Begeleiding

OLOD-verantwoordelijke: Inge Clerinx

Voor vragen omtrent de leerinhouden kan je terecht bij de docent tijdens de lessen of op het discussieforum via Canvas.

Trajectbegeleider Campus Jette: Jan Sents (jan.sents@ehb.be )
Opleidingsspecifieke studiebegeleider:Kristina Demetser (kristina.demetser@ehb.be)

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Managementvaardigheden EN geslaagd of getolereerd voor Persoonlijk ontwikkelingsproces & begeleiding 1 EN geslaagd of getolereerd voor Werkbezoek en stage.

Bijkomende Kost

1.50