Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
Werkbezoek en stage24412/4028/2223/1/28
Studiegids

Werkbezoek en stage

24412/4028/2223/1/28
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het zorgmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 111,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.11.2022 (Academiejaar)
Aard: Algemeen verplicht onderdeel
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Claeys Ann, Clerinx Inge, Demetser Kristina, Rogge Lisa
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

Stage

De stage heeft tot doel de student de gelegenheid te bieden om nieuwe professionele vaardigheden te ontwikkelen en professionele ervaringen op te doen in functie van zijn opleiding. Hiertoe dient de student zelfstandig een aantal opdrachten af te werken in het tijdsbestek van de stage.

De stageopdracht omvat:

- Het observeren en analyseren van twee rollen van Quinn bij de leidinggevende van de stageplaats, hierop dient een reflectie gegeven te worden met de focus op het eigen leerproces

- Een vergelijkende analyse en kritische reflectie van de ingezette middelen op de eigen werkplek en de stageplaats

- Een verbetervoorstel uitwerken volgens het EFQM model voor de eigen werkplek vertrekkend vanuit een vergelijkende studie tussen de stageplek en de eigen werkplek

- Een evaluatie van de gedragsindicatoren, toepasbaar tijdens de stageperiode

- Reflectie op de stagebeoordeling en op de stage in zijn geheel

Tijdens de stage zal de student 40u stage lopen in een goedgekeurde instelling.

 

Werkbezoek

Het werkbezoek is een groepswerk waarbij een groepje studenten contact neemt met een gelijkaardige instelling in Nederland als de tewerkstellingsplaats waar zij tewerkgesteld zijn. Het beroepsprofiel van de operationeel leidinggevende of de hoofdverpleegkundige en de wettelijke aspecten hierrond worden bestudeerd en vergeleken met de situatie in het buitenland.


Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege2,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd60,00 uren
Project
Coaching1,00 uren
Stage
Stage48,00 uren

Doelstellingen

D1: De student heeft (in)zicht op zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling en zet via (zelf)reflectie, sturing en coaching in op verdere ontwikkeling (GI's: 1.1, 1.2, 1.3, 1.4)

D2: De student kent de relevante wet- en regelgeving en past deze correct toe (GI: 2.2)

D3: De student kan omgaan met tijdsdruk (GI: 2.4)

D4: De student kan de missie, visie en strategie van de zorginstelling vertalen naar concrete operationele doelstellingen voor zijn werkcontext en is in staat om korte- en lange termijndoelstellingen te formuleren via de principes van SMART (GI's: 4,1, 4.4, 4.6)

D5: De student kan personele middelen in kaart brengen en kan hierover reflecteren (GI:4.3)

D6: De student ontwikkelt relevante indicatoren en kan verbeterprocessen coördineren op efficiënte en effectieve wijze (GI's: 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 6.3)

D7: De student gaat flexibel om met veranderingen en begeleidt veranderingsprocessen in zijn/haar team (GI's: 7.1, 7.4)

D8: De student kan een professioneel netwerk uitbouwen (GI: 8.2)

D9: De student communiceert op een heldere en duidelijke wijze, zowel schriftelijk als mondeling (GI's: 9.1, 9.3)

D10: De student geeft zijn werkcontext vorm door relevante info en eigen fouten/fouten van het team op kritische wijze te analyseren (GI: 10.1, GI 10.4)

Draagt bij tot de gedragsindicatoren: 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.2, 2.4, 4.1, 4.3, 4.4, 4.6, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 6.3, 7.1, 7.4, 8.2, 9.1, 9.3, 10.1, 10.4
Toetst de gedragsindicatoren:1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.2, 2.4, 4.1, 4.3, 4.4, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 6.3, 7.1, 7.4, 8.2, 9.1, 9.3, 10.1, 10.4

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenweken: EindevaluatiePaper/ Rapport80,00is stageverslag
Buiten de examenweken: EindevaluatiePaper/ Rapport20,00verslag werkbezoek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberPaper/ Rapport20,00verslag werkbezoek
Examenmoment augustus/septemberPaper/ Rapport80,00is stageverslag

Studiematerialen : Verplicht

Er wordt via Canvas een handleiding ter beschikking gesteld waarin de inhoud en de vormvereisten voor de stageopdracht en het werkbezoek uitgebreid in terug te vinden zijn.

Overige communicatie gebeurt via Canvas.

Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ECBAEindcompetenties van de BacherloropleidingInleidend

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
BNBZORGM_LO01LO01: Persoonlijke en professionele ontwikkeling De ba-na-ba zorgmanagement reflecteert kritisch over zichzelf en geeft op basis hiervan richting aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.1.1K,I,V,AGI 1.1: De bachelor in het ZM identificeert de eigen talenten en groeikansen, formuleert gepaste ontwikkelingsdoelen en gaat hiermee actief aan de slag.
ZORGM - GI.1.2K,I,V,AGI 1.2: De bachelor in het ZM vraagt actief naar feedback om zijn/haar functioneren te optimaliseren.
ZORGM - GI.1.3K,I,V,AGI 1.3: De bachelor in het ZM gaat gepast om met tegenslagen, stress en/of kritiek.
ZORGM - GI.1.4K,I,V,AGI 1.4: De bachelor in het ZM integreert levenslang leren in zijn/haar professioneel functioneren.
BNBZORGM_LO02LO02: Kwalitatieve werkomgeving bevorderen De ba-na-ba zorgmanagement bevordert een kwalitatieve werkomgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.2.2K,I,V,AGI 2.2: De bachelor in het ZM past de relevante wet- en regelgeving toe en bewaakt dit in zijn/haar team.
ZORGM - GI.2.4K,I,V,AGI 2.4: De bachelor in het ZM stelt de juiste prioriteiten waardoor tijd efficiënt gebruikt kan worden, ook tijdens periodes van druk of in situaties met hoge complexiteit.
BNBZORGM_LO04LO04: Beleidsontwikkeling en -uitvoering De ba-na-ba zorgmanagement organiseert het proces van beleidsontwikkeling en voert genomen beslissingen uit. GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.4.1K,I,V,AGI 4.1: De bachelor in het ZM ontwikkelt een visie op zorgmanagement binnen de eigen zorginstelling.
ZORGM - GI.4.3K,I,V,AGI 4.3: De bachelor in het ZM maakt een inschatting van de personele/financiële middelen en gezondheid van de instelling en stelt het beleid hierop af.
ZORGM - GI.4.4K,I,V,AGI 4.4: De bachelor in het ZM vertaalt, volgens het SMART-principe, de visie en strategische doelen van de organisatie in concrete korte en lange termijn doelstellingen.
ZORGM - GI.4.6K,I,V,AGI 4.6: De bachelor in het ZM heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg om beleidsprocessen te faciliteren.
BNBZORGM_LO05LO05: Verbeterproces en kernprocessen beheren De ba-na-ba zorgmanagement beheert actief het verbeterproces in het zorgbeleid en de kernprocessen in de zorginstelling.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.5.1K,I,V,AGI 5.1: De bachelor in het ZM implementeert de verbetercyclus in de zorginstelling.
ZORGM - GI.5.2K,I,V,AGI 5.2: De bachelor in he ZM ontwikkelt op basis van relevante informatie indicatoren die de voortgang van resultaten meten en vertaalt dit zowel top down als bottom up.
BNBZORGM_LO06LO06: Efficiënte coördinatie De ba-na-ba zorgmanagement coördineert een project en/of team op een efficiënte manier.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.6.1K,I,V,AGI 6.1: De bachelor in het ZM coördineert de nodige stappen in de organisatie, opvolging en evaluatie van (crossfunctionele) projecten.
ZORGM - GI.6.2K,I,V,AGI 6.2: De bachelor in het ZM gebruikt planningstechnieken om het verloop van een project te bewaken.
ZORGM - GI.6.3K,I,V,AGI 6.3: De bachelor in het ZM bewaakt de efficiëntie binnen een project en werkt waar nodig multidisciplinair.
BNBZORGM_LO07LO07: Change-management De ba-na-ba zorgmanagement doet aan change-management om de draagkracht voor (noodzakelijke) veranderingen te vergroten.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.7.1K,I,V,AGI 7.1: De bachelor in het ZM toont flexibiliteit door zijn/haar handelen aan te passen aan de wijzigende omstandigheden op de werkplek.
ZORGM - GI.7.4K,I,V,AGI 7.4: De bachelor in het ZM beheerst de gepaste technieken om met weerstand rond vernieuwing en verandering om te gaan binnen het team.
BNBZORGM_LO08LO08: Actief netwerken De ba-na-ba zorgmanagement engageert zich binnen het werkveld door actief te netwerken.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.8.2K,I,V,AGI 8.2: De bachelor in het ZM bouwt voortdurend verder aan een relevant professioneel netwerk om de persoonlijk en professionele werking te optimaliseren.
BNBZORGM_LO09LO09: Heldere en transparante communicatiestijl De ba-na-ba zorgmanagement hanteert een heldere en transparante communicatiestijl.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.9.1K,I,V,AGI 9.1: De bachelor in het ZM drukt zich zowel schriftelijk als mondeling duidelijk en goed verstaanbaar uit.
ZORGM - GI.9.3K,I,V,AGI 9.3: De bachelor in het ZM is in staat om verschillende communicatiekanalen te gebruiken op een heldere, transparante en efficiënte manier.
BNBZORGM_LO10LO10: Evidence based handelen De ba-na-ba zorgmanagement analyseert en implementeert op kritische wijze relevante (evidence based) informatie om de praktijk vorm te geven.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.10.1K,I,V,AGI 10.1: De bachelor in het ZM hanteert een wetenschappelijke houding gebaseerd op inzicht in het nut van evidence based handelen in de zorg.
ZORGM - GI.10.4K,I,V,AGI 10.4: De bachelor in het ZM analyseert eigen fouten en fouten van het team om de praktijk te optimaliseren.

Begeleiding

OLOD-verantwoordelijke: Inge Clerinx

Voor vragen omtrent de leerinhouden kan je terecht bij de docent tijdens de lessen of op het discussieforum via Canvas.

Trajectbegeleider Campus Jette: Jan Sents (jan.sents@ehb.be )
Opleidingsspecifieke studiebegeleider:Kristina Demetser (kristina.demetser@ehb.be)

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Bijkomende Kost

1.00