Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
Procesoptimalisatie24411/4028/2223/1/91
Studiegids

Procesoptimalisatie

24411/4028/2223/1/91
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het zorgmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 86,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.11.2022 (Academiejaar)
Aard: Algemeen verplicht onderdeel
Docenten: Claeys Ann, Clerinx Inge, Demetser Kristina, Rogge Lisa
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 8/20 niet tolereerbaar.
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

In dit OLOD wordt verder ingegaan op procesmanagement binnen de gezondheidszorg.

Volgende inhouden komen aan bod :
1. Procesmanagement
o Wat is een proces?
o Waarom processen managen?
o Wat is dat "processen managen"?
o Wat lossen we op met procesmanagement?
o Een procesgeoriënteerde organisatie
o En hoe in de praktijk?
2. Processen beschrijven
o Procesarchitectuur
o Proceskenmerken vastleggen
o Borgen
3. Processen besturen
o Procesdoelen formuleren
o Stuurinformatie
4. Processen analyseren
o Effectiviteit
o Procesverloop
o Performance
5. Verbeteren
o Lean methodologie in procesoptimalisatie
o Verandermanagement

Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege8,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd70,00 uren
Project
Coaching2,00 uren
Zelfstudie
Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk6,00 uren

Doelstellingen

D1: De student specificeert een proces dat geoptimaliseerd kan worden en kan dit duidelijk en objectief motiveren. (GI 9.1; GI 9.3)
D2: De student ontleedt het proces(architectuur), de proceskenmerken beschrijven en de verspillingen detecteren. (GI 9.2)
D3: De student brengt de doelen van het te verbeteren of te optimaliseren proces in kaart, rekening houdend met de kritische succesfactoren. (GI 9.2)
D4: De student beschrijft de optimalisatie en coördineert de nodige stappen ter optimalisatie van het project. (GI 6.1)
D5: De student overtuigt collega’s van de meerwaarde van deze optimalisatie. (GI 3.2; GI 3.3; GI 3.4; GI 7.4; GI 9.2; GI 9.4)
D6: De student betrekt collega’s en stimuleert participatie bij de optimalisatie van een proces. (GI 3.2; GI 3.3; GI 3.4; GI 6.2)
D7: De student komt tot een constructieve oplossing bij weerstand of conflict. (GI 3.2; GI 3.3; GI 3.4; GI 9.4)
D8: De student voert de optimalisatie van het proces door en volgt de vooruitgang nauwgezet op. (GI 5.1; GI 5.2; GI 6.3; GI 7.1; GI 7.4)



Draagt bij tot de gedragsindicatoren: 3.2, 3.3, 3.4, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 6.3, 7.1, 7.4, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4
Toets de gedragsindicatoren: 3.2, 3.3, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 6.3, 9.2, 9.3, 9.4

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenweken: EindevaluatieWerkstuk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberWerkstuk100,00

Studiematerialen : Verplicht

PowerPoint presentaties en bijkomend lesmateriaal zijn beschikbaar op het elektronisch leerplatform CANVAS.

Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ECBAEindcompetenties van de BacherloropleidingInleidend

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
BNBZORGM_LO03LO03: Leiding geven aan team De ba-na-ba zorgmanagement geeft leiding aan een team zowel in een inter- en multidisciplinaire als een transmurale omgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.3.2K,I,V,AGI 3.2: De bachelor in het ZM past teamefficiëntiemodellen toe binnen een divers en multidisciplinair team.
ZORGM - GI.3.3K,I,V,AGI 3.3: De bachelor in het ZM stimuleert participatie en neemt beslissingen waar nodig.
ZORGM - GI.3.4K,I,V,AGI 3.4: De bachelor in het ZM streeft naar een constructieve oplossing bij conflict tussen teamleden.
BNBZORGM_LO05LO05: Verbeterproces en kernprocessen beheren De ba-na-ba zorgmanagement beheert actief het verbeterproces in het zorgbeleid en de kernprocessen in de zorginstelling.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.5.1K,I,V,AGI 5.1: De bachelor in het ZM implementeert de verbetercyclus in de zorginstelling.
ZORGM - GI.5.2K,I,V,AGI 5.2: De bachelor in he ZM ontwikkelt op basis van relevante informatie indicatoren die de voortgang van resultaten meten en vertaalt dit zowel top down als bottom up.
BNBZORGM_LO06LO06: Efficiënte coördinatie De ba-na-ba zorgmanagement coördineert een project en/of team op een efficiënte manier.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.6.1K,I,V,AGI 6.1: De bachelor in het ZM coördineert de nodige stappen in de organisatie, opvolging en evaluatie van (crossfunctionele) projecten.
ZORGM - GI.6.2K,I,V,AGI 6.2: De bachelor in het ZM gebruikt planningstechnieken om het verloop van een project te bewaken.
ZORGM - GI.6.3K,I,V,AGI 6.3: De bachelor in het ZM bewaakt de efficiëntie binnen een project en werkt waar nodig multidisciplinair.
BNBZORGM_LO07LO07: Change-management De ba-na-ba zorgmanagement doet aan change-management om de draagkracht voor (noodzakelijke) veranderingen te vergroten.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.7.1K,I,V,AGI 7.1: De bachelor in het ZM toont flexibiliteit door zijn/haar handelen aan te passen aan de wijzigende omstandigheden op de werkplek.
ZORGM - GI.7.4K,I,V,AGI 7.4: De bachelor in het ZM beheerst de gepaste technieken om met weerstand rond vernieuwing en verandering om te gaan binnen het team.
BNBZORGM_LO09LO09: Heldere en transparante communicatiestijl De ba-na-ba zorgmanagement hanteert een heldere en transparante communicatiestijl.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.9.1K,I,V,AGI 9.1: De bachelor in het ZM drukt zich zowel schriftelijk als mondeling duidelijk en goed verstaanbaar uit.
ZORGM - GI.9.2K,I,V,AGI 9.2: De bachelor in het ZM presenteert een idee of project met behulp van de gepaste technieken.
ZORGM - GI.9.3K,I,V,AGI 9.3: De bachelor in het ZM is in staat om verschillende communicatiekanalen te gebruiken op een heldere, transparante en efficiënte manier.
ZORGM - GI.9.4K,I,V,AGI 9.4: De bachelor in het ZM luistert actief en passief naar collega’s.

Begeleiding

OLOD-verantwoordelijke: Lisa Rogge

Voor vragen omtrent de leerinhoud kan je terecht bij de docenten (tijdens de lessen) of maak je gebruik van de discussiefora op canvas.
Trajectbegeleider Campus Jette: Jan Sents (jan.sents@ehb.be)
Opleidingsspecifieke studiebegeleider: Kristina Demetser (kristina.demetser@ehb.be)

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Bijkomende Kost

0.75