Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
Kwaliteitsmanagement en veiligheid voor patiënt en medewerker24410/4028/2223/1/57
Studiegids

Kwaliteitsmanagement en veiligheid voor patiënt en medewerker

24410/4028/2223/1/57
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het zorgmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.11.2022 (Academiejaar)
Aard: Algemeen verplicht onderdeel
Docenten: Claeys Ann, Clerinx Inge, Demetser Kristina, Marquet Kristel, Rogge Lisa, Strubbe Luc
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 8/20 niet tolereerbaar.
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

* Kwaliteitsmanagement voor de medewerker

Na de cursus moet de student bewust zijn van de verantwoordelijkheid als leidinggevende om de welzijnwetgeving op te nemen in de dagelijkse organisatie.  Zo draagt de leidinggevende bij aan een veilige en gezonde werkomgeving.

* Kwaliteitsmanagement voor de patiënt

Als operationeel leidinggevende zal je instaan voor patiëntveiligheid en leer je aan de slag te gaan met retro- en prospectieve risicoanalyses om de zorg en bijhorende accreditaties te borgen.


Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege16,00 uren
Werkcollege4,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd80,00 uren

Doelstellingen

D1: De student kent de kernconcepten die nodig zijn om over kwaliteitsmanagement, veiligheid en accreditatie te spreken in het kader van patiëntveiligheid en veiligheid voor de medewerker. (GI's: 2.2, 2.3, 2.4, 3.2, 3.3, 4.1, 4.2, 5.2, 5.4, 10.1, 10.2, 10.3)
D2: De student implementeert kwaliteitsmanagement, veiligheid en accreditatie in de dagelijkse praktijk en past ze toe op nieuwe situaties. (GI's: 1.4, 2.2, 2.3, 4.4, 4.5, 5.1, 5.3, 5.4, 7.2, 7.3, 10.4) 



Draagt bij tot de gedragsindicatoren: 1.4, 2.2, 2.3, 2.4, 3.2, 3.3, 4.1, 4.2, 4.4, 4.5, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 7.2, 7.3, 10.1, 10.2, 10.3, 10.4
Toetst de gedragsindicatoren: 1.4, 2.2, 2.3, 2.4, 3.2, 3.3, 4.1, 4.2, 4.4, 4.5, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 7.2, 7.3, 10.1, 10.2, 10.3




Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenweken: EindevaluatiePaper/ Rapport40,00kwaliteitsbeleid naar medewerker
Buiten de examenweken: EindevaluatiePresentatie60,00kwaliteitsbeleid naar patiënt en accreditatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberPaper/ Rapport40,00kwaliteitsbeleid voor de medewerker
Examenmoment augustus/septemberPresentatie60,00kwaliteitsbeleid naar patient en accreditatie

Studiematerialen : Verplicht

Leermateriaal zal worden aangeboden via Canvas

Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ECBAEindcompetenties van de BacherloropleidingInleidend

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
BNBZORGM_LO01LO01: Persoonlijke en professionele ontwikkeling De ba-na-ba zorgmanagement reflecteert kritisch over zichzelf en geeft op basis hiervan richting aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.1.4K,I,V,AGI 1.4: De bachelor in het ZM integreert levenslang leren in zijn/haar professioneel functioneren.
BNBZORGM_LO02LO02: Kwalitatieve werkomgeving bevorderen De ba-na-ba zorgmanagement bevordert een kwalitatieve werkomgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.2.2K,I,V,AGI 2.2: De bachelor in het ZM past de relevante wet- en regelgeving toe en bewaakt dit in zijn/haar team.
ZORGM - GI.2.3K,I,V,AGI 2.3: De bachelor in het ZM gebruikt technieken en methodes om een motiverende en veilige werkomgeving te ontwikkelen.
ZORGM - GI.2.4K,I,V,AGI 2.4: De bachelor in het ZM stelt de juiste prioriteiten waardoor tijd efficiënt gebruikt kan worden, ook tijdens periodes van druk of in situaties met hoge complexiteit.
BNBZORGM_LO03LO03: Leiding geven aan team De ba-na-ba zorgmanagement geeft leiding aan een team zowel in een inter- en multidisciplinaire als een transmurale omgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.3.2K,I,V,AGI 3.2: De bachelor in het ZM past teamefficiëntiemodellen toe binnen een divers en multidisciplinair team.
ZORGM - GI.3.3K,I,V,AGI 3.3: De bachelor in het ZM stimuleert participatie en neemt beslissingen waar nodig.
BNBZORGM_LO04LO04: Beleidsontwikkeling en -uitvoering De ba-na-ba zorgmanagement organiseert het proces van beleidsontwikkeling en voert genomen beslissingen uit. GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.4.1K,I,V,AGI 4.1: De bachelor in het ZM ontwikkelt een visie op zorgmanagement binnen de eigen zorginstelling.
ZORGM - GI.4.2K,I,V,AGI 4.2: De bachelor in het ZM voert een beleidsplanning en -ontwikkeling uit.
ZORGM - GI.4.4K,I,V,AGI 4.4: De bachelor in het ZM vertaalt, volgens het SMART-principe, de visie en strategische doelen van de organisatie in concrete korte en lange termijn doelstellingen.
ZORGM - GI.4.5K,I,V,AGI 4.5: De bachelor in het ZM bepaalt op basis van de geformuleerde doelstellingen de passende prioriteiten voor beleids- en personeelsontwikkeling.
BNBZORGM_LO05LO05: Verbeterproces en kernprocessen beheren De ba-na-ba zorgmanagement beheert actief het verbeterproces in het zorgbeleid en de kernprocessen in de zorginstelling.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.5.1K,I,V,AGI 5.1: De bachelor in het ZM implementeert de verbetercyclus in de zorginstelling.
ZORGM - GI.5.2K,I,V,AGI 5.2: De bachelor in he ZM ontwikkelt op basis van relevante informatie indicatoren die de voortgang van resultaten meten en vertaalt dit zowel top down als bottom up.
ZORGM - GI.5.3K,I,V,AGI 5.3: De bachelor in het ZM gebruikt kwaliteitsindicatoren om op een efficiënte manier beslissingen te nemen.
ZORGM - GI.5.4K,I,V,AGI 5.4: De bachelor in het ZM interpreteert veiligheidsvoorschriften en stemt het zorgbeleid daarop af.
BNBZORGM_LO07LO07: Change-management De ba-na-ba zorgmanagement doet aan change-management om de draagkracht voor (noodzakelijke) veranderingen te vergroten.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.7.2K,I,V,AGI 7.2: De bachelor in het ZM gebruikt innovatietechnieken om processen te optimaliseren.
ZORGM - GI.7.3K,I,V,AGI 7.3: De bachelor in het ZM gaat actief op zoek naar mogelijke innovatieve of creatieve ideeën die de werking kunnen verbeteren.
BNBZORGM_LO10LO10: Evidence based handelen De ba-na-ba zorgmanagement analyseert en implementeert op kritische wijze relevante (evidence based) informatie om de praktijk vorm te geven.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.10.1K,I,V,AGI 10.1: De bachelor in het ZM hanteert een wetenschappelijke houding gebaseerd op inzicht in het nut van evidence based handelen in de zorg.
ZORGM - GI.10.2K,I,V,AGI 10.2: De bachelor in het ZM verzamelt en analyseert informatie volgens de principes van wetenschappelijk onderzoek en gaat kritisch om met onderzoekresultaten.
ZORGM - GI.10.3K,I,V,AGI 10.3: De bachelor in het ZM gebruikt actueel wetenschappelijke en juridische bronnen om het zorgbeleid te verbeteren.
ZORGM - GI.10.4K,I,V,AGI 10.4: De bachelor in het ZM analyseert eigen fouten en fouten van het team om de praktijk te optimaliseren.

Begeleiding

OLOD verantwoordelijke: Ann Claeys

Voor vragen omtrent de leerinhouden kan je terecht bij de docent tijdens de lessen of na afspraak via de OLOD-verantwoordelijke.

Trajectbegeleider Campus Jette: Jan Sents (jan.sents@ehb.be )
Opleidingsspecifieke studiebegeleider: Kristina Demetser (kristina.demetser@ehb.be )

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Bijkomende Kost

1.00