Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
Evidence based handelen24406/4028/2223/1/18
Studiegids

Evidence based handelen

24406/4028/2223/1/18
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het zorgmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 119,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (EĆ©nmalig georganiseerd, enkel in het tweede semester)
Aard: Algemeen verplicht onderdeel
Docenten: Claeys Ann, Clerinx Inge, Demetser Kristina, Rogge Lisa, Verbinnen Ruddy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 8/20 niet tolereerbaar.
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

In het opleidingsonderdeel Evidence Based Handelen krijgen de studenten instrumenten aangereikt zodat ze zichzelf kunnen bekwamen in het opzetten, uitvoeren en beoordelen van een praktijkgericht onderzoek.
Zowel de theoretische aspecten van wetenschappelijk onderzoek, alsook de logische volgorde van elk onderzoek worden besproken.

Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege18,00 uren
Werkcollege13,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd88,00 uren

Doelstellingen

- De student kent de belangrijkste principes van klinisch onderzoek/ evidence based handelen in de gezondheidszorg (GI 10.1, GI 10.2, GI 10.3)
- De student begrijpt de basis van het wetenschappelijk onderzoek (GI 10.1)
- De student bespreekt kritisch de methode/het onderzoeksopzet van een wetenschappelijk artikel. (GI 10.2)
- De student bespreekt de onderzoekspopulatie van een wetenschappelijk artikel. (GI 10.2)
- De student is in staat om de logische samenhang van de onderzoeksvraag-methode-onderzoekspopulatie aan te geven. (GI 10.1, GI 10.2)
- De student beargumenteert de validiteit en de betrouwbaarheid van een artikel. (GI 10.1, GI 10.2, GI 10.3, GI 10.4)
- De student beargumenteert de APA richtlijnen (GI 10.2)
- De student maakt gebruik van een wetenschappelijk en taalkundig correct taalgebruik (GI 9.1, GI 9.2, GI 10.1, GI 10.3)


Draagt bij tot de gedragsindicatoren: 9.1, 9.2, 10.1, 10.2, 10.3, 10.4

Toets de gedragsindicatoren: 9.1, 9.2, 10.1, 10.2, 10.3

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenweken: EindevaluatiePaper/ Rapport70,00
Buiten de examenweken: EindevaluatieSchriftelijke evaluatie30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberPaper/ Rapport70,00
Examenmoment augustus/septemberSchriftelijke evaluatie30,00

Studiematerialen : Verplicht

PowerPoint presentaties en bijkomend lesmateriaal zijn beschikbaar op het elektronisch leerplatform CANVAS.

Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ECBAEindcompetenties van de BacherloropleidingUitdiepend

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
BNBZORGM_LO09LO09: Heldere en transparante communicatiestijl De ba-na-ba zorgmanagement hanteert een heldere en transparante communicatiestijl.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.9.1K,I,V,AGI 9.1: De bachelor in het ZM drukt zich zowel schriftelijk als mondeling duidelijk en goed verstaanbaar uit.
ZORGM - GI.9.2K,I,V,AGI 9.2: De bachelor in het ZM presenteert een idee of project met behulp van de gepaste technieken.
BNBZORGM_LO10LO10: Evidence based handelen De ba-na-ba zorgmanagement analyseert en implementeert op kritische wijze relevante (evidence based) informatie om de praktijk vorm te geven.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.10.1K,I,V,AGI 10.1: De bachelor in het ZM hanteert een wetenschappelijke houding gebaseerd op inzicht in het nut van evidence based handelen in de zorg.
ZORGM - GI.10.2K,I,V,AGI 10.2: De bachelor in het ZM verzamelt en analyseert informatie volgens de principes van wetenschappelijk onderzoek en gaat kritisch om met onderzoekresultaten.
ZORGM - GI.10.3K,I,V,AGI 10.3: De bachelor in het ZM gebruikt actueel wetenschappelijke en juridische bronnen om het zorgbeleid te verbeteren.
ZORGM - GI.10.4K,I,V,AGI 10.4: De bachelor in het ZM analyseert eigen fouten en fouten van het team om de praktijk te optimaliseren.

Begeleiding

OLOD-verantwoordelijke: Kristina Demetser

Voor vragen omtrent de leerinhouden kan je terecht bij de docent tijdens de lessen of na afspraak via de OLOD-verantwoordelijke.

Trajectbegeleider Campus Jette: Jan Sents (jan.sents@ehb.be )
Opleidingsspecifieke studiebegeleider: Kristina Demetser (kristina.demetser@ehb.be )

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Bijkomende Kost

1.00