Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
Wetgevende context in de zorg24409/4028/2223/1/23
Studiegids

Wetgevende context in de zorg

24409/4028/2223/1/23
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het zorgmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 107,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.11.2022 (Academiejaar)
Aard: Algemeen verplicht onderdeel
Docenten: Claeys Ann, Clerinx Inge, Demetser Kristina, Rogge Lisa, Vermeulen Lieven
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 8/20 niet tolereerbaar.
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

WETGEVENDE CONTEXT VAN DE GEZONDHEIDSZORG

Bestaat uit volgende deelvakken:

- Aansprakelijkheid en statuut van de (hoofd-)verpleegkundige (Lieven Vermeulen)
- Ziekenhuiswetgeving (Lieven Vermeulen)
- Organisatie van de gezondheidszorg (Lieven Vermeulen)
- Wetgeving en beschrijving van de residentiële zorg (Ann Claeys)
- Context van de geestelijke gezondheidszorg (Nieke Plessers)



Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege18,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd85,00 uren
Project
Coaching1,00 uren
Zelfstudie
Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk3,00 uren

Doelstellingen

D1: De student analyseert en evalueert vraagstukken binnen de ouderenzorg op basis van een onderbouwde argumentatie (GI's: 9.1, 10.1, 10.2)
D2: De student gebruikt het woonzorgdecreet om concrete antwoorden op inhoudelijke vraagstukken en beleidsuitdagingen te formuleren. (GI's: 2.2, 4.1, 4.2, 4.4, 10.3)
D3: De student kadert de residentiële zorg binnen de gemeenschaps- en federale bevoegdheden (GI's: 2.2, 4.2, 10.3)
D4: De student heeft globaal zicht op het bestaande zorgaanbod in België (GI's: 4.2, 4.3, 4.6)
D5: De student begrijpt de rechtspositie van de verpleegkundige (GI: 2.2, 10.1, 10.3) 
D6: De student heeft inzicht in de recente ontwikkelingen rond vermaatschappelijking van de geestelijke gezondheidszorg en past deze toe (GI's: 1.4, 6.1, 9.1)
D7: De student situeert de concepten ‘eerstelijnspsycholoog’ en ‘kindreflex’ vanuit de nieuwe ggz-functies voor volwassen en kinderen (GI's: 4.6)
D8: De student weet hoe netwerken en zorgcircuïts een plaats hebben binnen de geestelijke gezondheidszorg en de eigen zorgcontext (GI's: 8.1, 8.2)
D9: De student is in staat om relevante informatie rond actuele geestelijke gezondheidszorg op te zoeken binnen de eigen regio of netwerk (GI's: 8.1, 8.2, 10.2)

 

Draagt bij tot de gedragsindicatoren: 1.4, 2.2, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.6, 6.1, 8.1, 8.2, 9.1, 10.1, 10.2, 10.3
Toetst de gedragsindicatoren: 1.4, 2.2, 4.1, 4.2, 4.4, 6.1, 8.2, 9.1, 10.1

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenweken: EindevaluatieSchriftelijke evaluatie100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberSchriftelijke evaluatie100,00

Studiematerialen : Verplicht

Eigen cursus docent en relevante wetgeving worden aangeboden op Canvas

Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ECBAEindcompetenties van de BacherloropleidingGespecialiseerd

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
BNBZORGM_LO01LO01: Persoonlijke en professionele ontwikkeling De ba-na-ba zorgmanagement reflecteert kritisch over zichzelf en geeft op basis hiervan richting aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.1.4K,I,V,AGI 1.4: De bachelor in het ZM integreert levenslang leren in zijn/haar professioneel functioneren.
BNBZORGM_LO02LO02: Kwalitatieve werkomgeving bevorderen De ba-na-ba zorgmanagement bevordert een kwalitatieve werkomgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.2.2K,I,V,AGI 2.2: De bachelor in het ZM past de relevante wet- en regelgeving toe en bewaakt dit in zijn/haar team.
BNBZORGM_LO04LO04: Beleidsontwikkeling en -uitvoering De ba-na-ba zorgmanagement organiseert het proces van beleidsontwikkeling en voert genomen beslissingen uit. GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.4.1K,I,V,AGI 4.1: De bachelor in het ZM ontwikkelt een visie op zorgmanagement binnen de eigen zorginstelling.
ZORGM - GI.4.2K,I,V,AGI 4.2: De bachelor in het ZM voert een beleidsplanning en -ontwikkeling uit.
ZORGM - GI.4.3K,I,V,AGI 4.3: De bachelor in het ZM maakt een inschatting van de personele/financiële middelen en gezondheid van de instelling en stelt het beleid hierop af.
ZORGM - GI.4.4K,I,V,AGI 4.4: De bachelor in het ZM vertaalt, volgens het SMART-principe, de visie en strategische doelen van de organisatie in concrete korte en lange termijn doelstellingen.
ZORGM - GI.4.6K,I,V,AGI 4.6: De bachelor in het ZM heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg om beleidsprocessen te faciliteren.
BNBZORGM_LO06LO06: Efficiënte coördinatie De ba-na-ba zorgmanagement coördineert een project en/of team op een efficiënte manier.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.6.1K,I,V,AGI 6.1: De bachelor in het ZM coördineert de nodige stappen in de organisatie, opvolging en evaluatie van (crossfunctionele) projecten.
BNBZORGM_LO08LO08: Actief netwerken De ba-na-ba zorgmanagement engageert zich binnen het werkveld door actief te netwerken.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.8.1K,I,V,AGI 8.1: De bachelor in het ZM gebruikt gepaste sociaal-communicatieve vaardigheden om mensen en middelen te mobiliseren.
ZORGM - GI.8.2K,I,V,AGI 8.2: De bachelor in het ZM bouwt voortdurend verder aan een relevant professioneel netwerk om de persoonlijk en professionele werking te optimaliseren.
BNBZORGM_LO09LO09: Heldere en transparante communicatiestijl De ba-na-ba zorgmanagement hanteert een heldere en transparante communicatiestijl.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.9.1K,I,V,AGI 9.1: De bachelor in het ZM drukt zich zowel schriftelijk als mondeling duidelijk en goed verstaanbaar uit.
BNBZORGM_LO10LO10: Evidence based handelen De ba-na-ba zorgmanagement analyseert en implementeert op kritische wijze relevante (evidence based) informatie om de praktijk vorm te geven.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.10.1K,I,V,AGI 10.1: De bachelor in het ZM hanteert een wetenschappelijke houding gebaseerd op inzicht in het nut van evidence based handelen in de zorg.
ZORGM - GI.10.2K,I,V,AGI 10.2: De bachelor in het ZM verzamelt en analyseert informatie volgens de principes van wetenschappelijk onderzoek en gaat kritisch om met onderzoekresultaten.
ZORGM - GI.10.3K,I,V,AGI 10.3: De bachelor in het ZM gebruikt actueel wetenschappelijke en juridische bronnen om het zorgbeleid te verbeteren.

Begeleiding

OLOD verantwoordelijke: Ann Claeys

Voor vragen omtrent de leerinhouden kan je terecht bij de docent tijdens de lessen of na afspraak via de OLOD-verantwoordelijke.

Trajectbegeleider Campus Jette: Jan Sents (jan.sents@ehb.be )
Opleidingsspecifieke studiebegeleider: Kristina Demetser (kristina.demetser@ehb.be )

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Bijkomende Kost

1.00