Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
Beleidsinitiatie en -evaluatie24408/4028/2223/1/86
Studiegids

Beleidsinitiatie en -evaluatie

24408/4028/2223/1/86
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het zorgmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 83,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (Eénmalig georganiseerd, enkel in het tweede semester)
Aard: Algemeen verplicht onderdeel
Docenten: Claeys Ann, Clerinx Inge, Demetser Kristina, Rogge Lisa, Van Tiggelen Danny
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 8/20 niet tolereerbaar.
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

In het opleidingsonderdeel beleidsinitiatie en -evaluatie wordt ingegaan op de volgende inhouden:

-Inzicht in algemene maatschappelijke ontwikkelingen en impact op beleid via evaluatie
-Een praktische beleidsevaluatie
-Personele middelen en rekenkundige oefeningen 

Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege4,00 uren
Werkcollege4,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd75,00 uren

Doelstellingen

Het opleidingsonderdeel beleidsinitiatiatie en -evaluatie heeft als doel de leidinggevende in staat te stellen om aan de hand van verschillende inzichten strategische beslissingen te nemen die belangrijk zijn voor zowel de leidinggevende als voor de dienst. Het brengt tevens inzicht in de operationele aspecten (indicatoren) van gezondheidsorganisaties en in de beleidsevaluerende mogelijkheden en het opzet van beleidsevaluatie.

De volgende doelstellingen worden voorop gesteld:

D1: De student reflecteert kritisch over het eigen zorgproces. (GI: 1.1,1.2)
D2: De student situeert beleidsevaluatie in de beleidscyclus. (GI: 4.2, 4.4, 4.5, 4.6, 5.1)
D3: De student begrijpt de invloed van verschillende factoren die de beleidsevaluatie mee bepalen. (GI: 4.1, 4.2, 5.2, 5.3)
D4: De student past de boordtafel/balance score card en het quadruple aim model toe in de praktijk. (GI 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 5.1, 5.2, 5.3)
D5: De student situeert op juiste wijze indicatoren in een boordafel/BSC. (GI:5.1, 5.2, 5.3)
D6: De student berekent en rapporteert de bestaffing voor een activiteitencentrum. (GI:4.2, 4.3, 9.1, 9.2)



Draagt bij tot de gedragsindicatoren: 1.1, 1.2, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 5.1, 5.2, 5.3, 9.1, 9.2
Toets de gedragsindicatoren: 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 5.1, 5.2, 5.3, 9.1, 9.2

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenweken: EindevaluatieSchriftelijke evaluatie100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberSchriftelijke evaluatie100,00

Studiematerialen : Verplicht

PowerPoint presentaties en bijkomend lesmateriaal zijn beschikbaar op het elektronisch leerplatform CANVAS.

Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ECBAEindcompetenties van de BacherloropleidingUitdiepend

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
BNBZORGM_LO01LO01: Persoonlijke en professionele ontwikkeling De ba-na-ba zorgmanagement reflecteert kritisch over zichzelf en geeft op basis hiervan richting aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.1.1K,I,V,AGI 1.1: De bachelor in het ZM identificeert de eigen talenten en groeikansen, formuleert gepaste ontwikkelingsdoelen en gaat hiermee actief aan de slag.
ZORGM - GI.1.2K,I,V,AGI 1.2: De bachelor in het ZM vraagt actief naar feedback om zijn/haar functioneren te optimaliseren.
BNBZORGM_LO03LO03: Leiding geven aan team De ba-na-ba zorgmanagement geeft leiding aan een team zowel in een inter- en multidisciplinaire als een transmurale omgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.3.6K,I,V,AGI 3.6: De bachelor in het ZM identificeert de ontwikkelingsbehoeften van de teamleden, geeft gepast feedback op het functioneren en evalueert de evolutie.
BNBZORGM_LO04LO04: Beleidsontwikkeling en -uitvoering De ba-na-ba zorgmanagement organiseert het proces van beleidsontwikkeling en voert genomen beslissingen uit. GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.4.1K,I,V,AGI 4.1: De bachelor in het ZM ontwikkelt een visie op zorgmanagement binnen de eigen zorginstelling.
ZORGM - GI.4.2K,I,V,AGI 4.2: De bachelor in het ZM voert een beleidsplanning en -ontwikkeling uit.
ZORGM - GI.4.3K,I,V,AGI 4.3: De bachelor in het ZM maakt een inschatting van de personele/financiële middelen en gezondheid van de instelling en stelt het beleid hierop af.
ZORGM - GI.4.4K,I,V,AGI 4.4: De bachelor in het ZM vertaalt, volgens het SMART-principe, de visie en strategische doelen van de organisatie in concrete korte en lange termijn doelstellingen.
ZORGM - GI.4.5K,I,V,AGI 4.5: De bachelor in het ZM bepaalt op basis van de geformuleerde doelstellingen de passende prioriteiten voor beleids- en personeelsontwikkeling.
ZORGM - GI.4.6K,I,V,AGI 4.6: De bachelor in het ZM heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg om beleidsprocessen te faciliteren.
BNBZORGM_LO05LO05: Verbeterproces en kernprocessen beheren De ba-na-ba zorgmanagement beheert actief het verbeterproces in het zorgbeleid en de kernprocessen in de zorginstelling.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.5.1K,I,V,AGI 5.1: De bachelor in het ZM implementeert de verbetercyclus in de zorginstelling.
ZORGM - GI.5.2K,I,V,AGI 5.2: De bachelor in he ZM ontwikkelt op basis van relevante informatie indicatoren die de voortgang van resultaten meten en vertaalt dit zowel top down als bottom up.
ZORGM - GI.5.3K,I,V,AGI 5.3: De bachelor in het ZM gebruikt kwaliteitsindicatoren om op een efficiënte manier beslissingen te nemen.
BNBZORGM_LO09LO09: Heldere en transparante communicatiestijl De ba-na-ba zorgmanagement hanteert een heldere en transparante communicatiestijl.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.9.1K,I,V,AGI 9.1: De bachelor in het ZM drukt zich zowel schriftelijk als mondeling duidelijk en goed verstaanbaar uit.
ZORGM - GI.9.2K,I,V,AGI 9.2: De bachelor in het ZM presenteert een idee of project met behulp van de gepaste technieken.

Begeleiding

OLOD-verantwoordelijke: Kristina Demetser

Voor vragen omtrent de leerinhouden kan je terecht bij de docent tijdens de lessen of na afspraak via de OLOD-verantwoordelijke.

Trajectbegeleider Campus Jette: Jan Sents (jan.sents@ehb.be )
Opleidingsspecifieke studiebegeleider: Kristina Demetser (kristina.demetser@ehb.be )

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Bijkomende Kost

0.75