Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
Managementvaardigheden24407/4028/2223/1/52
Studiegids

Managementvaardigheden

24407/4028/2223/1/52
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het zorgmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 114,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.11.2022 (Eénmalig georganiseerd, enkel in het eerste semester)
Aard: Algemeen verplicht onderdeel
Docenten: Claeys Ann, Clerinx Inge, Demetser Kristina, Rogge Lisa, Van Tiggelen Danny
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

De module managementvaardigheden heeft als doel toekomstige operationeel leidinggevenden voor te bereiden op hun complexe en dynamische taken. De module geeft een praktische invalshoek door de vele voorbeelden, oefeningen en opdrachten. De lesinhouden zijn gebaseerd op het Handboek managementvaardigheden, Robert Quinn, zesde druk 2016 en is uitermate geschikt voor zelfstudie en als naslagwerk.

De basis van dit boek is het concurrerende waardenmodel.
Dit model maakt duidelijk welke vaardigheden essentieel zijn voor effectief management. De lesinhoud richt zich op de competenties die voor een succesvol leidinggevende belangrijk zijn. Een leidinggevende moet kunnen schakelen tussen rollen, en vooral verschillende competenties tegelijkertijd kunnen toepassen.

Het boek is ingedeeld in vier modules die elk vijf competenties behandelen:

Module 1 Betrokkenheid en samenhang tot stand brengen en onderhouden
Module 2 Stabiliteit en continuïteit tot stand brengen en in stand houden
Module 3 Productiviteit verbeteren en rentabiliteit verhogen
Module 4 Veranderingen bevorderen en aanpassingsvermogen aanmoedigen. De theorie is aangepast aan de nieuwste onderzoeksresultaten.

Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege8,00 uren
Werkcollege16,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd90,00 uren

Doelstellingen

D1: De student neemt een leiderschapsrol op in een complexe en dynamische omgeving en kadert deze aan de hand van het model van Quinn. (GI: 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.3, 3.4, 3.5, 4.1, 4.5, 6.1, 6.3, 7.2, 7.3, 7.4, 8.2)
D2: De student begrijpt organisatiecultuur als een bepalende factor in het ontwikkelen en opnemen van een leiderschapsrol. (GI: 4.1, 4.6)
D3: De student begrijpt de 4 perspectieven in het model van Quinn en hun onderlinge relatie. (GI: 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.3, 3.4, 3.5, 4.1, 4.5, 6.1, 6.3, 7.2, 7.3, 7.4, 8.2)
D4: De student presenteert informatie op een duidelijke, heldere en gestructureerde wijze. (GI: 9.1, 9.2, 9.3, 9.4,10.1)



Draagt bij tot de gedragsindicatoren: 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.3, 3.4, 3.5, 4.1, 4.5, 4.6, 6.1, 6.3, 7.2, 7.3, 7.4, 8.2, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4, 10.1

Toets de gedragsindicatoren: 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.3, 3.4, 3.5, 4.1, 4.5, 4.6, 6.1, 6.3, 7.2, 7.3, 7.4, 8.2, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4, 10.1

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenweken: Permanente evaluatieSchriftelijke evaluatie60,00
Buiten de examenweken: EindevaluatiePresentatie40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberPresentatie40,00
Examenmoment augustus/septemberSchriftelijke evaluatie60,00

Handboeken, Syllabi, Softwarepakketten ..

Handboek
Handboek managementvaardigheden (2016)Verplicht
  • Auteur: Robert E.Quinn, Sue R. Faerman, Michael P. Thompson, Michael R. McGrath, David S.Bright
  • Uitgever: Boom
  • Editie: zesde druk
  • ISBN-nr: 978-90-395-2960-7
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad

Studiematerialen : Verplicht

PowerPoint presentaties en bijkomend lesmateriaal zijn beschikbaar op het elektronisch leerplatform CANVAS.

Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ECBAEindcompetenties van de BacherloropleidingUitdiepend

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
BNBZORGM_LO02LO02: Kwalitatieve werkomgeving bevorderen De ba-na-ba zorgmanagement bevordert een kwalitatieve werkomgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.2.3K,I,V,AGI 2.3: De bachelor in het ZM gebruikt technieken en methodes om een motiverende en veilige werkomgeving te ontwikkelen.
ZORGM - GI.2.4K,I,V,AGI 2.4: De bachelor in het ZM stelt de juiste prioriteiten waardoor tijd efficiënt gebruikt kan worden, ook tijdens periodes van druk of in situaties met hoge complexiteit.
ZORGM - GI.2.5K,I,V,AGI 2.5: De bachelor in het ZM biedt een luisterend oor voor het team en kanaliseert stress.
BNBZORGM_LO03LO03: Leiding geven aan team De ba-na-ba zorgmanagement geeft leiding aan een team zowel in een inter- en multidisciplinaire als een transmurale omgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.3.1K,I,V,AGI 3.1: De bachelor in het ZM is in staat om de stadia van teamdynamiek te herkennen en een effectief team uit te bouwen.
ZORGM - GI.3.3K,I,V,AGI 3.3: De bachelor in het ZM stimuleert participatie en neemt beslissingen waar nodig.
ZORGM - GI.3.4K,I,V,AGI 3.4: De bachelor in het ZM streeft naar een constructieve oplossing bij conflict tussen teamleden.
ZORGM - GI.3.5K,I,V,AGI 3.5: De bachelor in het ZM past de principes van effectief delegeren toe.
BNBZORGM_LO04LO04: Beleidsontwikkeling en -uitvoering De ba-na-ba zorgmanagement organiseert het proces van beleidsontwikkeling en voert genomen beslissingen uit. GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.4.1K,I,V,AGI 4.1: De bachelor in het ZM ontwikkelt een visie op zorgmanagement binnen de eigen zorginstelling.
ZORGM - GI.4.5K,I,V,AGI 4.5: De bachelor in het ZM bepaalt op basis van de geformuleerde doelstellingen de passende prioriteiten voor beleids- en personeelsontwikkeling.
ZORGM - GI.4.6K,I,V,AGI 4.6: De bachelor in het ZM heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg om beleidsprocessen te faciliteren.
BNBZORGM_LO06LO06: Efficiënte coördinatie De ba-na-ba zorgmanagement coördineert een project en/of team op een efficiënte manier.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.6.1K,I,V,AGI 6.1: De bachelor in het ZM coördineert de nodige stappen in de organisatie, opvolging en evaluatie van (crossfunctionele) projecten.
ZORGM - GI.6.3K,I,V,AGI 6.3: De bachelor in het ZM bewaakt de efficiëntie binnen een project en werkt waar nodig multidisciplinair.
BNBZORGM_LO07LO07: Change-management De ba-na-ba zorgmanagement doet aan change-management om de draagkracht voor (noodzakelijke) veranderingen te vergroten.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.7.2K,I,V,AGI 7.2: De bachelor in het ZM gebruikt innovatietechnieken om processen te optimaliseren.
ZORGM - GI.7.3K,I,V,AGI 7.3: De bachelor in het ZM gaat actief op zoek naar mogelijke innovatieve of creatieve ideeën die de werking kunnen verbeteren.
ZORGM - GI.7.4K,I,V,AGI 7.4: De bachelor in het ZM beheerst de gepaste technieken om met weerstand rond vernieuwing en verandering om te gaan binnen het team.
BNBZORGM_LO08LO08: Actief netwerken De ba-na-ba zorgmanagement engageert zich binnen het werkveld door actief te netwerken.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.8.2K,I,V,AGI 8.2: De bachelor in het ZM bouwt voortdurend verder aan een relevant professioneel netwerk om de persoonlijk en professionele werking te optimaliseren.
BNBZORGM_LO09LO09: Heldere en transparante communicatiestijl De ba-na-ba zorgmanagement hanteert een heldere en transparante communicatiestijl.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.9.1K,I,V,AGI 9.1: De bachelor in het ZM drukt zich zowel schriftelijk als mondeling duidelijk en goed verstaanbaar uit.
ZORGM - GI.9.2K,I,V,AGI 9.2: De bachelor in het ZM presenteert een idee of project met behulp van de gepaste technieken.
ZORGM - GI.9.3K,I,V,AGI 9.3: De bachelor in het ZM is in staat om verschillende communicatiekanalen te gebruiken op een heldere, transparante en efficiënte manier.
ZORGM - GI.9.4K,I,V,AGI 9.4: De bachelor in het ZM luistert actief en passief naar collega’s.
BNBZORGM_LO10LO10: Evidence based handelen De ba-na-ba zorgmanagement analyseert en implementeert op kritische wijze relevante (evidence based) informatie om de praktijk vorm te geven.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.10.1K,I,V,AGI 10.1: De bachelor in het ZM hanteert een wetenschappelijke houding gebaseerd op inzicht in het nut van evidence based handelen in de zorg.

Begeleiding

OLOD-verantwoordelijke: Kristina Demetser

Voor vragen omtrent de leerinhouden kan je terecht bij de docent tijdens de lessen of na afspraak via de OLOD-verantwoordelijke.

Trajectbegeleider Campus Jette: Jan Sents (jan.sents@ehb.be )
Opleidingsspecifieke studiebegeleider: Kristina Demetser (kristina.demetser@ehb.be )



Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Bijkomende Kost

1.00