Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
BNBZORGM_LO01 | LO01: Persoonlijke en professionele ontwikkeling
De ba-na-ba zorgmanagement reflecteert kritisch over zichzelf en geeft op basis hiervan richting aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling. | Gespecialiseerd | DLR |
ZORGM - GI.1.1K,I,V,A | GI 1.1: De bachelor in het ZM identificeert de eigen talenten en groeikansen, formuleert gepaste ontwikkelingsdoelen en gaat hiermee actief aan de slag. | |
ZORGM - GI.1.2K,I,V,A | GI 1.2: De bachelor in het ZM vraagt actief naar feedback om zijn/haar functioneren te optimaliseren. | |
ZORGM - GI.1.3K,I,V,A | GI 1.3: De bachelor in het ZM gaat gepast om met tegenslagen, stress en/of kritiek. | |
ZORGM - GI.1.4K,I,V,A | GI 1.4: De bachelor in het ZM integreert levenslang leren in zijn/haar professioneel functioneren. | |
|
BNBZORGM_LO02 | LO02: Kwalitatieve werkomgeving bevorderen
De ba-na-ba zorgmanagement bevordert een kwalitatieve werkomgeving. | Gespecialiseerd | DLR |
ZORGM - GI.2.1K,I,V,A | GI 2.1: De bachelor in het ZM voert het wervingsproces uit in functie van het kiezen van een geschikte nieuwe werknemer. | |
ZORGM - GI.2.2K,I,V,A | GI 2.2: De bachelor in het ZM past de relevante wet- en regelgeving toe en bewaakt dit in zijn/haar team. | |
ZORGM - GI.2.3K,I,V,A | GI 2.3: De bachelor in het ZM gebruikt technieken en methodes om een motiverende en veilige werkomgeving te ontwikkelen. | |
ZORGM - GI.2.4K,I,V,A | GI 2.4: De bachelor in het ZM stelt de juiste prioriteiten waardoor tijd efficiënt gebruikt kan worden, ook tijdens periodes van druk of in situaties met hoge complexiteit. | |
ZORGM - GI.2.5K,I,V,A | GI 2.5: De bachelor in het ZM biedt een luisterend oor voor het team en kanaliseert stress. | |
|
BNBZORGM_LO03 | LO03: Leiding geven aan team
De ba-na-ba zorgmanagement geeft leiding aan een team zowel in een inter- en multidisciplinaire als een transmurale omgeving. | Gespecialiseerd | DLR |
ZORGM - GI.3.1K,I,V,A | GI 3.1: De bachelor in het ZM is in staat om de stadia van teamdynamiek te herkennen en een effectief team uit te bouwen. | |
ZORGM - GI.3.2K,I,V,A | GI 3.2: De bachelor in het ZM past teamefficiëntiemodellen toe binnen een divers en multidisciplinair team. | |
ZORGM - GI.3.3K,I,V,A | GI 3.3: De bachelor in het ZM stimuleert participatie en neemt beslissingen waar nodig. | |
ZORGM - GI.3.4K,I,V,A | GI 3.4: De bachelor in het ZM streeft naar een constructieve oplossing bij conflict tussen teamleden. | |
ZORGM - GI.3.5K,I,V,A | GI 3.5: De bachelor in het ZM past de principes van effectief delegeren toe. | |
ZORGM - GI.3.6K,I,V,A | GI 3.6: De bachelor in het ZM identificeert de ontwikkelingsbehoeften van de teamleden, geeft gepast feedback op het functioneren en evalueert de evolutie. | |
|
BNBZORGM_LO04 | LO04: Beleidsontwikkeling en -uitvoering
De ba-na-ba zorgmanagement organiseert het proces van beleidsontwikkeling en voert genomen beslissingen uit.
| Gespecialiseerd | DLR |
ZORGM - GI.4.1K,I,V,A | GI 4.1: De bachelor in het ZM ontwikkelt een visie op zorgmanagement binnen de eigen zorginstelling. | |
ZORGM - GI.4.2K,I,V,A | GI 4.2: De bachelor in het ZM voert een beleidsplanning en -ontwikkeling uit. | |
ZORGM - GI.4.3K,I,V,A | GI 4.3: De bachelor in het ZM maakt een inschatting van de personele/financiële middelen en gezondheid van de instelling en stelt het beleid hierop af. | |
ZORGM - GI.4.4K,I,V,A | GI 4.4: De bachelor in het ZM vertaalt, volgens het SMART-principe, de visie en strategische doelen van de organisatie in concrete korte en lange termijn doelstellingen. | |
ZORGM - GI.4.5K,I,V,A | GI 4.5: De bachelor in het ZM bepaalt op basis van de geformuleerde doelstellingen de passende prioriteiten voor beleids- en personeelsontwikkeling. | |
ZORGM - GI.4.6K,I,V,A | GI 4.6: De bachelor in het ZM heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg om beleidsprocessen te faciliteren. | |
|
BNBZORGM_LO05 | LO05: Verbeterproces en kernprocessen beheren
De ba-na-ba zorgmanagement beheert actief het verbeterproces in het zorgbeleid en de kernprocessen in de zorginstelling. | Gespecialiseerd | DLR |
ZORGM - GI.5.1K,I,V,A | GI 5.1: De bachelor in het ZM implementeert de verbetercyclus in de zorginstelling. | |
ZORGM - GI.5.2K,I,V,A | GI 5.2: De bachelor in he ZM ontwikkelt op basis van relevante informatie indicatoren die de voortgang van resultaten meten en vertaalt dit zowel top down als bottom up. | |
ZORGM - GI.5.3K,I,V,A | GI 5.3: De bachelor in het ZM gebruikt kwaliteitsindicatoren om op een efficiënte manier beslissingen te nemen. | |
ZORGM - GI.5.4K,I,V,A | GI 5.4: De bachelor in het ZM interpreteert veiligheidsvoorschriften en stemt het zorgbeleid daarop af. | |
|
BNBZORGM_LO06 | LO06: Efficiënte coördinatie
De ba-na-ba zorgmanagement coördineert een project en/of team op een efficiënte manier. | Gespecialiseerd | DLR |
ZORGM - GI.6.1K,I,V,A | GI 6.1: De bachelor in het ZM coördineert de nodige stappen in de organisatie, opvolging en evaluatie van (crossfunctionele) projecten. | |
ZORGM - GI.6.2K,I,V,A | GI 6.2: De bachelor in het ZM gebruikt planningstechnieken om het verloop van een project te bewaken. | |
ZORGM - GI.6.3K,I,V,A | GI 6.3: De bachelor in het ZM bewaakt de efficiëntie binnen een project en werkt waar nodig multidisciplinair. | |
|
BNBZORGM_LO07 | LO07: Change-management
De ba-na-ba zorgmanagement doet aan change-management om de draagkracht voor (noodzakelijke) veranderingen te vergroten. | Gespecialiseerd | DLR |
ZORGM - GI.7.1K,I,V,A | GI 7.1: De bachelor in het ZM toont flexibiliteit door zijn/haar handelen aan te passen aan de wijzigende omstandigheden op de werkplek. | |
ZORGM - GI.7.2K,I,V,A | GI 7.2: De bachelor in het ZM gebruikt innovatietechnieken om processen te optimaliseren. | |
ZORGM - GI.7.3K,I,V,A | GI 7.3: De bachelor in het ZM gaat actief op zoek naar mogelijke innovatieve of creatieve ideeën die de werking kunnen verbeteren. | |
ZORGM - GI.7.4K,I,V,A | GI 7.4: De bachelor in het ZM beheerst de gepaste technieken om met weerstand rond vernieuwing en verandering om te gaan binnen het team. | |
|
BNBZORGM_LO08 | LO08: Actief netwerken
De ba-na-ba zorgmanagement engageert zich binnen het werkveld door actief te netwerken. | Gespecialiseerd | DLR |
ZORGM - GI.8.1K,I,V,A | GI 8.1: De bachelor in het ZM gebruikt gepaste sociaal-communicatieve vaardigheden om mensen en middelen te mobiliseren. | |
ZORGM - GI.8.2K,I,V,A | GI 8.2: De bachelor in het ZM bouwt voortdurend verder aan een relevant professioneel netwerk om de persoonlijk en professionele werking te optimaliseren. | |
ZORGM - GI.8.3K,I,V,A | GI 8.3: De bachelor in het ZM gebruikt verschillende onderhandelingsstrategieën en tactieken om vooropgestelde doelstellingen te bereiken of een gedeelde visie te bekomen. | |
|
BNBZORGM_LO09 | LO09: Heldere en transparante communicatiestijl
De ba-na-ba zorgmanagement hanteert een heldere en transparante communicatiestijl. | Gespecialiseerd | DLR |
ZORGM - GI.9.1K,I,V,A | GI 9.1: De bachelor in het ZM drukt zich zowel schriftelijk als mondeling duidelijk en goed verstaanbaar uit. | |
ZORGM - GI.9.2K,I,V,A | GI 9.2: De bachelor in het ZM presenteert een idee of project met behulp van de gepaste technieken. | |
ZORGM - GI.9.3K,I,V,A | GI 9.3: De bachelor in het ZM is in staat om verschillende communicatiekanalen te gebruiken op een heldere, transparante en efficiënte manier. | |
ZORGM - GI.9.4K,I,V,A | GI 9.4: De bachelor in het ZM luistert actief en passief naar collega’s. | |
|
BNBZORGM_LO10 | LO10: Evidence based handelen
De ba-na-ba zorgmanagement analyseert en implementeert op kritische wijze relevante (evidence based) informatie om de praktijk vorm te geven. | Gespecialiseerd | DLR |
ZORGM - GI.10.1K,I,V,A | GI 10.1: De bachelor in het ZM hanteert een wetenschappelijke houding gebaseerd op inzicht in het nut van evidence based handelen in de zorg. | |
ZORGM - GI.10.2K,I,V,A | GI 10.2: De bachelor in het ZM verzamelt en analyseert informatie volgens de principes van wetenschappelijk onderzoek en gaat kritisch om met onderzoekresultaten. | |
ZORGM - GI.10.3K,I,V,A | GI 10.3: De bachelor in het ZM gebruikt actueel wetenschappelijke en juridische bronnen om het zorgbeleid te verbeteren. | |
ZORGM - GI.10.4K,I,V,A | GI 10.4: De bachelor in het ZM analyseert eigen fouten en fouten van het team om de praktijk te optimaliseren. | |
|