Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
KZM_11GEINTEINDOPDR - Geïntegreerde eindopdracht17367/4028/2223/1/88
Studiegids

KZM_11GEINTEINDOPDR - Geïntegreerde eindopdracht

17367/4028/2223/1/88
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het zorgmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 186,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.11.2022 (Academiejaar)
Aard: Algemeen verplicht onderdeel
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Claeys Ann, Clerinx Inge, Demetser Kristina, Rogge Lisa
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

Als sluitstuk van de opleiding maakt de student een Geïntegreerde Eind Opdracht (GEO). In deze opdracht realiseert de student een gedragen verbeterproject, gesteund op inzichten uit de wetenschappelijke literatuur en gestructureerd door middel van een onderbouwde probleemstelling, onderzoeksvraag en doelstellingen.Met een voor- en nameting wordt de impact van het verbeterproject gemeten.

De student beschrijft de probleemstelling, methode, resultaten, discussie en conclusie, en kan op basis hiervan aanbevelingen formuleren die relevant zijn in het veld van de operationeel leidinggevende. Tenslotte reflecteert de student in de zelfevaluatie over het proces tijdens het doorlopen van dit GEO. Het is belangrijk dat de verschillende onderdelen op elkaar verder bouwen en dat er een duidelijke rode draad is doorheen het werk. Na indiening presenteert de student het GEO aan een jury en medestudenten.

Tijdens de uitwerking van de GEO kan de student aantonen men de competenties uit verschillende Opleidingsonderdelen (OLOD’s) verworven heeft en kan integreren om een proces van verandermanagement op te zetten en te begeleiden.

Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege2,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd180,00 uren
Project
Coaching4,00 uren

Doelstellingen

D1: De student gaat contextueel, over alle leeruitkomsten heen, de opgebouwde competenties uit de verschillende OLOD's verwerken en integreren tot een afstudeerproject. (GI's: 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 6.1, 6.2, 6.3, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 8.1, 8.2, 8.3, 9.1, 9.2, 9.3, 9.4, 10.1, 10.2, 10.3)

D2: De student toont aan over voldoende competenties te beschikken om als (toekomstig) leidinggevende zelfstandig een onderbouwd verbeterproject op te stellen en tot uitvoering te brengen. (GI's: 1.1, 1.3, 1.4, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.2, 3.4, 3.5, 3.6, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 5.1, 5.6, 6.1, 6.2, 6.3, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 8.1, 8.2, 8.3)

D3: De student maakt hierbij gebruik van evidence-based handelen en een managementmodel (bvb EFQM) als leidraad doorheen de GEO. (GI's: 3.3, 4.4, 10.1, 10.2, 10.3, 10.4)

D4: De student is in staat om het zelfstandig uitgevoerde project voor te stellen en succesvol te verdedigen voor een jury van experten. (GI's: 9.1, 9.2, 9.3, 9.4)



Draagt bij tot alle gedragsindicatoren

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment juniPaper/ Rapport70,00Wanneer voor voor de paper een resultaat wordt bekomen kleiner dan 10/20, dan geldt maximum 8/20 voor het hele OLOD.
Examenmoment juniPresentatie30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberPaper/ Rapport70,00Wanneer voor voor de paper een resultaat wordt bekomen kleiner dan 10/20, dan geldt maximum 8/20 voor het hele OLOD.
Examenmoment augustus/septemberPresentatie30,00

Studiematerialen : Verplicht

Het projectboek wordt u aangeboden via Canvas

Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ECOOEindcompetenties verworven hebben van het opleidingsonderdeel waarvoor men geslaagd verklaard isUitdiepend

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
BNBZORGM_LO01LO01: Persoonlijke en professionele ontwikkeling De ba-na-ba zorgmanagement reflecteert kritisch over zichzelf en geeft op basis hiervan richting aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.1.1K,I,V,AGI 1.1: De bachelor in het ZM identificeert de eigen talenten en groeikansen, formuleert gepaste ontwikkelingsdoelen en gaat hiermee actief aan de slag.
ZORGM - GI.1.2K,I,V,AGI 1.2: De bachelor in het ZM vraagt actief naar feedback om zijn/haar functioneren te optimaliseren.
ZORGM - GI.1.3K,I,V,AGI 1.3: De bachelor in het ZM gaat gepast om met tegenslagen, stress en/of kritiek.
ZORGM - GI.1.4K,I,V,AGI 1.4: De bachelor in het ZM integreert levenslang leren in zijn/haar professioneel functioneren.
BNBZORGM_LO02LO02: Kwalitatieve werkomgeving bevorderen De ba-na-ba zorgmanagement bevordert een kwalitatieve werkomgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.2.1K,I,V,AGI 2.1: De bachelor in het ZM voert het wervingsproces uit in functie van het kiezen van een geschikte nieuwe werknemer.
ZORGM - GI.2.2K,I,V,AGI 2.2: De bachelor in het ZM past de relevante wet- en regelgeving toe en bewaakt dit in zijn/haar team.
ZORGM - GI.2.3K,I,V,AGI 2.3: De bachelor in het ZM gebruikt technieken en methodes om een motiverende en veilige werkomgeving te ontwikkelen.
ZORGM - GI.2.4K,I,V,AGI 2.4: De bachelor in het ZM stelt de juiste prioriteiten waardoor tijd efficiënt gebruikt kan worden, ook tijdens periodes van druk of in situaties met hoge complexiteit.
ZORGM - GI.2.5K,I,V,AGI 2.5: De bachelor in het ZM biedt een luisterend oor voor het team en kanaliseert stress.
BNBZORGM_LO03LO03: Leiding geven aan team De ba-na-ba zorgmanagement geeft leiding aan een team zowel in een inter- en multidisciplinaire als een transmurale omgeving.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.3.1K,I,V,AGI 3.1: De bachelor in het ZM is in staat om de stadia van teamdynamiek te herkennen en een effectief team uit te bouwen.
ZORGM - GI.3.2K,I,V,AGI 3.2: De bachelor in het ZM past teamefficiëntiemodellen toe binnen een divers en multidisciplinair team.
ZORGM - GI.3.3K,I,V,AGI 3.3: De bachelor in het ZM stimuleert participatie en neemt beslissingen waar nodig.
ZORGM - GI.3.4K,I,V,AGI 3.4: De bachelor in het ZM streeft naar een constructieve oplossing bij conflict tussen teamleden.
ZORGM - GI.3.5K,I,V,AGI 3.5: De bachelor in het ZM past de principes van effectief delegeren toe.
ZORGM - GI.3.6K,I,V,AGI 3.6: De bachelor in het ZM identificeert de ontwikkelingsbehoeften van de teamleden, geeft gepast feedback op het functioneren en evalueert de evolutie.
BNBZORGM_LO04LO04: Beleidsontwikkeling en -uitvoering De ba-na-ba zorgmanagement organiseert het proces van beleidsontwikkeling en voert genomen beslissingen uit. GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.4.1K,I,V,AGI 4.1: De bachelor in het ZM ontwikkelt een visie op zorgmanagement binnen de eigen zorginstelling.
ZORGM - GI.4.2K,I,V,AGI 4.2: De bachelor in het ZM voert een beleidsplanning en -ontwikkeling uit.
ZORGM - GI.4.3K,I,V,AGI 4.3: De bachelor in het ZM maakt een inschatting van de personele/financiële middelen en gezondheid van de instelling en stelt het beleid hierop af.
ZORGM - GI.4.4K,I,V,AGI 4.4: De bachelor in het ZM vertaalt, volgens het SMART-principe, de visie en strategische doelen van de organisatie in concrete korte en lange termijn doelstellingen.
ZORGM - GI.4.5K,I,V,AGI 4.5: De bachelor in het ZM bepaalt op basis van de geformuleerde doelstellingen de passende prioriteiten voor beleids- en personeelsontwikkeling.
ZORGM - GI.4.6K,I,V,AGI 4.6: De bachelor in het ZM heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg om beleidsprocessen te faciliteren.
BNBZORGM_LO05LO05: Verbeterproces en kernprocessen beheren De ba-na-ba zorgmanagement beheert actief het verbeterproces in het zorgbeleid en de kernprocessen in de zorginstelling.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.5.1K,I,V,AGI 5.1: De bachelor in het ZM implementeert de verbetercyclus in de zorginstelling.
ZORGM - GI.5.2K,I,V,AGI 5.2: De bachelor in he ZM ontwikkelt op basis van relevante informatie indicatoren die de voortgang van resultaten meten en vertaalt dit zowel top down als bottom up.
ZORGM - GI.5.3K,I,V,AGI 5.3: De bachelor in het ZM gebruikt kwaliteitsindicatoren om op een efficiënte manier beslissingen te nemen.
ZORGM - GI.5.4K,I,V,AGI 5.4: De bachelor in het ZM interpreteert veiligheidsvoorschriften en stemt het zorgbeleid daarop af.
BNBZORGM_LO06LO06: Efficiënte coördinatie De ba-na-ba zorgmanagement coördineert een project en/of team op een efficiënte manier.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.6.1K,I,V,AGI 6.1: De bachelor in het ZM coördineert de nodige stappen in de organisatie, opvolging en evaluatie van (crossfunctionele) projecten.
ZORGM - GI.6.2K,I,V,AGI 6.2: De bachelor in het ZM gebruikt planningstechnieken om het verloop van een project te bewaken.
ZORGM - GI.6.3K,I,V,AGI 6.3: De bachelor in het ZM bewaakt de efficiëntie binnen een project en werkt waar nodig multidisciplinair.
BNBZORGM_LO07LO07: Change-management De ba-na-ba zorgmanagement doet aan change-management om de draagkracht voor (noodzakelijke) veranderingen te vergroten.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.7.1K,I,V,AGI 7.1: De bachelor in het ZM toont flexibiliteit door zijn/haar handelen aan te passen aan de wijzigende omstandigheden op de werkplek.
ZORGM - GI.7.2K,I,V,AGI 7.2: De bachelor in het ZM gebruikt innovatietechnieken om processen te optimaliseren.
ZORGM - GI.7.3K,I,V,AGI 7.3: De bachelor in het ZM gaat actief op zoek naar mogelijke innovatieve of creatieve ideeën die de werking kunnen verbeteren.
ZORGM - GI.7.4K,I,V,AGI 7.4: De bachelor in het ZM beheerst de gepaste technieken om met weerstand rond vernieuwing en verandering om te gaan binnen het team.
BNBZORGM_LO08LO08: Actief netwerken De ba-na-ba zorgmanagement engageert zich binnen het werkveld door actief te netwerken.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.8.1K,I,V,AGI 8.1: De bachelor in het ZM gebruikt gepaste sociaal-communicatieve vaardigheden om mensen en middelen te mobiliseren.
ZORGM - GI.8.2K,I,V,AGI 8.2: De bachelor in het ZM bouwt voortdurend verder aan een relevant professioneel netwerk om de persoonlijk en professionele werking te optimaliseren.
ZORGM - GI.8.3K,I,V,AGI 8.3: De bachelor in het ZM gebruikt verschillende onderhandelingsstrategieën en tactieken om vooropgestelde doelstellingen te bereiken of een gedeelde visie te bekomen.
BNBZORGM_LO09LO09: Heldere en transparante communicatiestijl De ba-na-ba zorgmanagement hanteert een heldere en transparante communicatiestijl.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.9.1K,I,V,AGI 9.1: De bachelor in het ZM drukt zich zowel schriftelijk als mondeling duidelijk en goed verstaanbaar uit.
ZORGM - GI.9.2K,I,V,AGI 9.2: De bachelor in het ZM presenteert een idee of project met behulp van de gepaste technieken.
ZORGM - GI.9.3K,I,V,AGI 9.3: De bachelor in het ZM is in staat om verschillende communicatiekanalen te gebruiken op een heldere, transparante en efficiënte manier.
ZORGM - GI.9.4K,I,V,AGI 9.4: De bachelor in het ZM luistert actief en passief naar collega’s.
BNBZORGM_LO10LO10: Evidence based handelen De ba-na-ba zorgmanagement analyseert en implementeert op kritische wijze relevante (evidence based) informatie om de praktijk vorm te geven.GespecialiseerdDLR
ZORGM - GI.10.1K,I,V,AGI 10.1: De bachelor in het ZM hanteert een wetenschappelijke houding gebaseerd op inzicht in het nut van evidence based handelen in de zorg.
ZORGM - GI.10.2K,I,V,AGI 10.2: De bachelor in het ZM verzamelt en analyseert informatie volgens de principes van wetenschappelijk onderzoek en gaat kritisch om met onderzoekresultaten.
ZORGM - GI.10.3K,I,V,AGI 10.3: De bachelor in het ZM gebruikt actueel wetenschappelijke en juridische bronnen om het zorgbeleid te verbeteren.
ZORGM - GI.10.4K,I,V,AGI 10.4: De bachelor in het ZM analyseert eigen fouten en fouten van het team om de praktijk te optimaliseren.

Begeleiding

OLOD verantwoordelijke: Ann Claeys

Voor vragen omtrent de leerinhouden kan je terecht bij de docent tijdens de lessen of na afspraak via de OLOD-verantwoordelijke

Trajectbegeleider Campus Jette: Jan Sents (jan.sents@ehb.be )
Opleidingsspecifieke studiebegeleider: Kristina Demetser (kristina.demetser@ehb.be)

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Managementvaardigheden EN geslaagd of getolereerd voor Persoonlijk ontwikkelingsproces & begeleiding 1 EN geslaagd of getolereerd voor Werkbezoek en stage.

Bijkomende Kost

1.75