Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
Visual merchandising31575/4008/2223/1/46
Studiegids

Visual merchandising

31575/4008/2223/1/46
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat in het winkelmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 79,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (Eénmalig georganiseerd, enkel in het tweede semester)
Aard: Algemeen verplicht onderdeel
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: De Vos Steven
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 8/20 niet tolereerbaar.
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

Inleiding tot de begrippen “visual merchandising, POP & POP-materiaal, winkelroutings, tijdelijke & vaste presentatie, displays, woblers, etalage, affichages, signalitiek, …)
Link tussen visual merchandising en STP (= Segmentatie, targeting – doelgroepbepaling en positionering), andere marketinginstrumenten (product, personeel, prijs, promotie)
Richtlijnen rond visual merchandising (vlekkenplan, routing, productpresentatie, vast- & tijdelijke presentatie).
Inleiding tot de diverse tools van visual merchandising en digital signage.

Rekening houdend met maatschappelijk ondernemen in gebruik van materialen en communicatie.

Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege14,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd15,00 uren
Project
Projectwerk10,00 uren
Werkplekleren
Leerwerk10,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie & zelfstandig werk20,00 uren

Doelstellingen

D1 : De cursist heeft kennis en inzichten in de kritische begrippen en concepten van visual merchandising en kan ze toepassen op de eigen werkplek. (GI : 2.6;5.1;6.1;4.4)
D2: De cursist kan de link tussen visual merchandising & het STP-model & andere marketinginstrumenten: situeren, uitwerken en evalueren binnen een retailomgeving.
D3: De cursist kan een schappenplan opstellen of aanpassen aan de winkelomstandigheden en te behalen verkoopdoelstellingen. (G.I. 5.1, 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5, 6.6, 6.7)
D4: De cursist kent de richtlijnen van visual merchandising & kan deze toepassen (vlekkenplan, routing, productpresentatie, vaste & tijdelijke presentatie)

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment juniSchriftelijke evaluatie50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberSchriftelijke evaluatie50,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenweken: Permanente evaluatiePortfolio50,00

Studiematerialen : Verplicht

De cursus wordt in powerpoint vorm ter beschikking gesteld aan de studenten via Canvas

Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ESOEindtermen secundair onderwijsInleidend

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
GRADWMAN_LO2LO2: Verkoopsbeleid Bepaalt verkoopdoelstellingen, een commerciële en marketingstrategie rekening houdend met de klantendoelgroep en het imago van de winkel en stelt deze bij wanneer nodig.GespecialiseerdALG
GRADWMAN - GI2.2K,I,V,AGI 2.2: Volgt ontwikkelingen op in de markt en het aanbod van de concurrentie.
GRADWMAN - GI2.3K,I,V,AGI 2.3: Zoekt nieuwe mogelijkheden en kansen voor verkoop en past zo nodig het assortiment aan wijzigende trends, onvoorziene omstandigheden… aan.
GRADWMAN_LO5LO5: Winkelbeheer Organiseert zelfstandig een verkoopeenheid, deelt deze in rekening houdend met toegankelijkheid, voorraad en producteigenschappen. Respecteert de openingstijden en stelt een realistische planning en uurrooster op, conform de handelswetgeving en overige vigerende regelgeving.GespecialiseerdALG

Begeleiding

De lesgever werkt nauw samen.
Alle betrokken lesgeveren geven de vereiste instructies, staan in voor begeleiding en toetsing.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Bijkomende Kost

10.00