Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
Omnichannel31571/4008/2223/1/07
Studiegids

Omnichannel

31571/4008/2223/1/07
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat in het winkelmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 89,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (Eénmalig georganiseerd, enkel in het tweede semester)
Aard: Algemeen verplicht onderdeel
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: De Clercq Jo
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 8/20 niet tolereerbaar.
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

DE KLANT CENTRAAL

De focus wordt verlegd naar een afgestemde ervaring voor de klant. Welk kanaal de klant ook gebruikt, computer, mobiele telefoon, de fysieke winkel of reclamemateriaal, de content én analyses van de klant dienen in deze gevallen op elkaar te zijn afgestemd.

We analyseren de customer journey, brengen hierdoor het pad van de klant in kaart.

We bekijken heel praktisch wat onminchannel is en vooral ook hoe het toegepast op jouw werkplek en waarom omnichannel onafwendbaar is.

Correct uitgevoerd leidt het tot een superieure waardepropositie in vergelijking met zuivere e-commerce.

We lichten ook toe waarom het invoeren van omnichannel zo lastig is. Het vraagt immers duidelijke keuzes in het herdenken van het bedrijfsmodel, middelen, volharding, focus en tijd.

We gebruiken hierbij onze eigen werkplek als case.

Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege12,00 uren
Werkcollege12,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd10,00 uren
Werkplekleren
Leerwerk15,00 uren
Zelfstudie
Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk20,00 uren
Zelfstudie & zelfstandig werk20,00 uren

Doelstellingen

De student kan:

D1: beschrijven wat omnichannel inhoudt.

D2: de voor-en nadelen opsommen van single-, multi-cross- en omnichannel.

D3: het koopgedrag van de klant analyseren en bespreken.

D4: de customer journey analyseren

D5: de recente ontwikkelingen en trends in e-commerce verduidelijken en op een pragmatische manier benaderen 

D6: uitleggen waarom de service in de winkel, beleving in de winkel en op de webshop op elkaar afgestemd moeten zijn.

D7: het internet ook integreren in de winkel zelf.

D8: de winkel adviseren welke toepassingen ze het best gebruiken in de praktijk, vertrekkende vanuit zijn eigen werkplek

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment juniMondelinge evaluatie50,00
Examenmoment juniPortfolio50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberMondelinge evaluatie50,00
Examenmoment augustus/septemberPortfolio50,00

Studiematerialen : Verplicht

Online cursusmateriaal, oefeningen en opdrachten beschikbaar op het leerplatform.


Studiematerialen : Aanbevolen

Handboek:

Van Ossel, G. (2014). Omnichannel in retail. Lannoo Campus (ISBN-nummer: 9789401416702)

Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ESOEindtermen secundair onderwijsInleidend

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
GRADWMAN_LO1LO1: Klantgerichte service Informeert klanten, adviseert producten en verkoopt ze.GespecialiseerdDLR
GRADWMAN - GI1.1K,I,V,AGI 1.1: Observeert wanneer de klant wil geholpen worden en bevraagt de wens van de klant.
GRADWMAN - GI1.2K,I,V,AGI 1.2: Vertaalt de wens van de klant naar de mogelijkheden van het assortiment.
GRADWMAN - GI1.3K,I,V,AGI 1.3: Geeft informatie over de kenmerken van de artikels, demonstreert of toont artikels en geeft informatiemateriaal mee.
GRADWMAN - GI1.4K,I,V,AGI 1.4: Stimuleert de klant tot een aankoopbeslissing.
GRADWMAN_LO2LO2: Verkoopsbeleid Bepaalt verkoopdoelstellingen, een commerciële en marketingstrategie rekening houdend met de klantendoelgroep en het imago van de winkel en stelt deze bij wanneer nodig.GespecialiseerdDLR
GRADWMAN - GI2.1K,I,V,AGI 2.1: Werkt verkoopsdoelstellingen uit.
GRADWMAN - GI2.2K,I,V,AGI 2.2: Volgt ontwikkelingen op in de markt en het aanbod van de concurrentie.
GRADWMAN - GI2.3K,I,V,AGI 2.3: Zoekt nieuwe mogelijkheden en kansen voor verkoop en past zo nodig het assortiment aan wijzigende trends, onvoorziene omstandigheden… aan.
GRADWMAN - GI2.4K,I,V,AGI 2.4: Verzamelt en beheert gegevens voor een klantenbestand.
GRADWMAN - GI2.5K,I,V,AGI 2.5: Peilt naar klantentevredenheid.
GRADWMAN - GI2.6K,I,V,AGI 2.6: Werkt commerciële acties uit om de doelstellingen te realiseren en vertaalt de strategische keuzes van het management naar de realiteit van het eigen departement.
GRADWMAN_LO3LO3: Klachtenbehandeling Behandelt klachtendossiers en stelt oplossingen voor of maakt ze aan de desbetreffende dienst over.GespecialiseerdDLR
GRADWMAN - GI3.1K,I,V,AGI 3.1: Stelt de klant op de hoogte van de klachtenprocedure.
GRADWMAN - GI3.3K,I,V,AGI 3.3: Stelt een oplossing voor aan de klant.
GRADWMAN_LO4LO4: Promotie Organiseert promotie-acties voor de klanten.GespecialiseerdDLR
GRADWMAN - GI4.4K,I,V,AGI 4.4: Speelt in op het tijdstip van het jaar, evenementen in de omgeving, diversiteit van klanten…
GRADWMAN_LO5LO5: Winkelbeheer Organiseert zelfstandig een verkoopeenheid, deelt deze in rekening houdend met toegankelijkheid, voorraad en producteigenschappen. Respecteert de openingstijden en stelt een realistische planning en uurrooster op, conform de handelswetgeving en overige vigerende regelgeving.GespecialiseerdDLR
GRADWMAN - GI5.1K,I,V,AGI 5.1: Stemt op regelmatige tijdstippen de indeling / structuur van de verkoopeenheid af op de producteigenschappen en de wensen en noden van de klantendoelgroep.
GRADWMAN - GI5.2K,I,V,AGI 5.2: Controleert de toegankelijkheid van de verkoopeenheid.
GRADWMAN - GI5.4K,I,V,AGI 5.4: Houdt zich aan de openingstijden.
GRADWMAN - GI5.5K,I,V,AGI 5.5: Stemt de planning af op de inschatting van bezoekersstromen, leveringen, personeel…
GRADWMAN_LO6LO6: Winkelinrichting Richt de verkoopruimte in en stalt of geeft de opdracht de producten uit te stallen in de vitrines, etalages, rekken…GespecialiseerdDLR
GRADWMAN - GI6.1K,I,V,AGI 6.1: Bepaalt het imago van de winkel.
GRADWMAN - GI6.2K,I,V,AGI 6.2: Stelt artikelen volgens soort, eigenschappen en verkoopsdoelstellingen ten toon in de afdeling.
GRADWMAN - GI6.4K,I,V,AGI 6.4: Benut de mogelijkheden van de ruimte.
GRADWMAN - GI6.6K,I,V,AGI 6.6: Houdt rekening met voorraad, trends, verkooppotentieel en doelgroep.
GRADWMAN - GI6.7K,I,V,AGI 6.7: Plaatst reclame op een zichtbare plaats voor de klant.
GRADWMAN_LO8LO8: Opvolging levering en stockage Controleert en registreert leveringen, ontvangt producten en slaat deze op of plaatst ze in de afdeling.GespecialiseerdDLR
GRADWMAN - GI8.8K,I,V,AGI 8.8: Brengt de prijs aan volgens richtwaarden of instructies (catalogi, solden…)

Begeleiding

Tijdens, voor en na de les. Online via Canvas.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Bijkomende Kost

0.75