Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
ACM33CULTBXLCULT - Cultuur BXL Culture 332865/3969/2223/1/44
Studiegids

ACM33CULTBXLCULT - Cultuur BXL Culture 3

32865/3969/2223/1/44
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Exchange Program - optional course
    • Open Ruimte 3 Ba3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.11.2022 (Eénmalig georganiseerd, enkel in het eerste semester)
Aard: Keuze-onderdeel
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Verschuere Aldo
Andere docenten: Segers Guy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 8/20 niet tolereerbaar.
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

Je maakt kennis met de culturele actoren in Brussel, zowel voor beeldende kunsten, podiumkunsten als geschiedenis. Op basis van hun culturele aanbod verrijk je je culturele bagage.

Je leert kanalen kennen om op de hoogte te zijn en te blijven van de culturele actualiteit, van actuele culturele trends, van belangwekkende gebeurtenissen en van het cultuurbeleid.

Je maakt je vertrouwd met de communicatiekanalen die in het culturele veld worden gebruikt.

Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd50,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie & zelfstandig werk20,00 uren

Doelstellingen

Je kweekt de gewoonte aan op de hoogte te blijven van het professionele aanbod in België op het gebied van cultuur. (GI 15.1 D)

Je kent kwaliteitsvolle informatiekanalen om de culturele actualiteit op de voet te volgen. (GI 4.1 D / GI 13.5 D)

Je kan sociaal-culturele informatie verzamelen en verwerken. Je maakt je vertrouwd met de professionele, culturele actoren en je kan die informatie met je collega-studenten delen.
(GI 1.2 RB / GI 1.3 D /GI 1.4 R / GI 2.4 D / GI 5.2 R / GI 5.4 D / GI 6.1 R / GI 6.2 R / GI 11.5 D / GI 14.1 D)

Je maakt kennis met het artistieke discours en met de communicatiemiddelen in het cultuurlandschap.
(GI 13.5 D / GI 15.1 R )

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenweken: EindevaluatiePortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberPortfolio100,00

Studiematerialen : Verplicht

cursusmateriaal op het elektronisch leerplatform en eigen notities

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
CM_LO01LO 1: Communicatieprobleem analyseren Autonoom een communicatieprobleem formuleren en daarrond bestaande informatie opzoeken, kritisch analyseren en gebruiken GespecialiseerdDLR
CM_- GI.1.2K,I,V,AGI 1.2: kan efficiënt relevante informatie opsporen aan de hand van de diversiteit van huidige beschikbare bronnen
CM_- GI.1.3K,I,V,AGI 1.3: kan informatie kritisch analyseren
CM_- GI.1.4K,I,V,AGI 1.4: kan de verworven informatie adequaat verwerken en gebruiken
CM_LO02LO 2: Meewerken aan toegepast communicatieonderzoek Meewerken aan het initiëren, plannen en uitvoeren van toegepast onderzoek rond communicatoren, kanalen, boodschappen of ontvangers, vertrekkend van een afgebakende opdracht en hierover rapporteren aan diverse doelgroepen. GespecialiseerdDLR
CM_- GI.2.4K,I,V,AGI 2.4: kan onderzoeksresultaten presenteren aan verschillende doelgroepen
CM_LO04LO 4: Communicatieadvies onderbouwen Communicatie van, binnen en rond organisaties opzoeken, analyseren en synthetiseren met het oog op communicatieadvies. GespecialiseerdDLR
CM_- GI.4.1K,I,V,AGI 4.1: heeft oog voor actuele maatschappelijke trends, markt- en consumententrends en kan de impact voor de organisatie inschatten
CM_LO05LO 5: Boodschap formuleren Informatieve en persuasieve boodschappen creëren voor zowel interne als externe communicatiemedia, gericht op diverse doelgroepen. GespecialiseerdDLR
CM_- GI.5.2K,I,V,AGI 5.2: kan een ‘boodschap’ aanpassen aan het vooropgestelde doel
CM_- GI.5.4K,I,V,AGI 5.4: kan het juiste taalregister aanwenden
CM_LO06LO 6: Mondelinge en schriftelijke taalbeheersing Zich correct uitdrukken in het Nederlands, creatief met de Nederlandse taal omgaan. Vlot en doelgroepgericht communiceren en presenteren in meerdere talen, zowel mondeling als schriftelijk. GespecialiseerdDLR
CM_- GI.6.1K,I,V,AGI 6.1: hanteert een correcte en begrijpelijke taal
CM_- GI.6.2K,I,V,AGI 6.2: structureert zijn/haar boodschap en hanteert een gepast taalgebruik in functie van de situatie en de doelgroep
CM_LO14LO 14: Zelfkennis vanuit zelfreflectie Verwerft zelfregulering vanuit een open en kritische zelfreflectie. GespecialiseerdDLR
CM_- GI.14.1K,I,V,AGI 14.1: kan adequaat reageren op feedback, reflecteert over eigen sterktes & zwaktes en verwerft zo zelfkennis.
CM_LO15LO 15: Anders denken Durft anders denken en ontwikkelt creatieve ideeën en oplossingen. GespecialiseerdDLR
CM_- GI.15.1K,I,V,AGI 15.1: leeft zich sterk in het aangedragen onderwerp of probleem in en staat open voor alternatieve zienswijzen.

Begeleiding

Na afspraak met de lector

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Bijkomende Kost

40.00