Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
ACM_31EVENTS&ENTERTAINM - Events & entertainment32839/3969/2223/1/33
Studiegids

ACM_31EVENTS&ENTERTAINM - Events & entertainment

32839/3969/2223/1/33
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Open Ruimte 3 Ba3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.11.2022 (Eénmalig georganiseerd, enkel in het eerste semester)
Aard: Keuze-onderdeel
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Verschuere Aldo
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 8/20 niet tolereerbaar.
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Inhoud

De minor focust op de wereld van evenementen en entertainment. Aan de hand van een reeks gastlessen maak je kennis met het beroep van eventmanager en het werkveld. De gastsprekers zoomen telkens in op één aspect van het organiseren van evenementen en vertrekken daarbij vaak vanuit hun eigen evenement/werkgever als best practice. De kennis  en ervaringen die ze met je delen, helpen je om evenementen naar een hoger niveau te tillen. Naast de lessen op de campus zijn er ook een aantal extra-muros-activiteiten.

Mogelijke topics

- Het bedenken en lanceren van een eigen evenement

- De organisatie van een evenement van A tot Z;

- duurzame evenementen;

- kindvriendelijke evenementen;

- toegankelijke evenementen;

- diversiteit binnen de evenementensector

- Sponsoring & budgettering;

- de job van communicatieverantwoordelijke/persverantwoordelijke

- Retroplanningen, checklists en draaiboeken maken

- Veiligheid;

- Het conversatie-event;

- Online-evenementen;

- Field marketing, consumer activation, brand activation, storydoing ...

 

- Het maken van een retroplanning, draaiboek ... ...


Het luik “entertainment” wordt in brede zin benaderd. Bedoeling is de studenten een inzicht te geven in:  

- de sector (film, muziek, gaming, sport ...)

- de communicatiejobs en -taken binnen deze sectoren

- de innovaties en uitdagingen voor elke sector

- topics die entertainmentgerelateerd zijn, maar evengoed relevant voor andere sectoren (merchandising, multimediatoepassingen, enz…)

Onderwijsorganisatie

Contactonderwijs
Hoorcollege10,00 uren
Practicum/ Atelier/ Studio - PrAtSt10,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd50,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie & zelfstandig werk10,00 uren

Doelstellingen

Na afloop van deze verdiepende cursus :

- heeft de student kennis van evenementenorganisatie in het algemeen, een grondige kennis van specifieke deelaspecten van de organisatie van evenementen  (veiligheid , communicatie, organisatie van toegankelijke evenementen / ...) en eventuele actuele topics

- is de student grondig vertrouwd met een aantal best practices op het vlak van evenementenorganisatie of specifieke deelaspecten van evenementenorganisatie (RB
- heeft de student kennis van en inzicht in het brede entertainmentlandschap

- heeft de student kennis van actuele topics binnen de entertainmentsector


RB GI 1.2, 1.3 en 1.4, D GI 5.1, 5.2, 7.2, 8.1, 12.1, 12.2)

Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Buiten de examenweken: EindevaluatiePortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberPortfolio100,00

Studiematerialen : Verplicht

verplicht

- cursusmateriaal op elektronisch leerplatform (ECTS-fiche, studie-informatiefiche, slides gastdocenten, artikels ...)

- eigen notities


Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ECOOEindcompetenties verworven hebben van het opleidingsonderdeel waarvoor men geslaagd verklaard isUitdiepend

Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
CM_LO01LO 1: Communicatieprobleem analyseren Autonoom een communicatieprobleem formuleren en daarrond bestaande informatie opzoeken, kritisch analyseren en gebruiken GespecialiseerdDLR
CM_- GI.1.2K,I,V,AGI 1.2: kan efficiënt relevante informatie opsporen aan de hand van de diversiteit van huidige beschikbare bronnenRB
CM_- GI.1.3K,I,V,AGI 1.3: kan informatie kritisch analyserenRB
CM_- GI.1.4K,I,V,AGI 1.4: kan de verworven informatie adequaat verwerken en gebruikenRB
CM_LO05LO 5: Boodschap formuleren Informatieve en persuasieve boodschappen creëren voor zowel interne als externe communicatiemedia, gericht op diverse doelgroepen. GespecialiseerdDLR
CM_- GI.5.1K,I,V,AGI 5.1: kan zich inleven in een grote verscheidenheid van doelgroepen (ook van een andere cultuur en nationaliteit) en kan hun communicatiebehoeften inschatten D
CM_- GI.5.2K,I,V,AGI 5.2: kan een ‘boodschap’ aanpassen aan het vooropgestelde doelD
CM_LO07LO 7: Communicatieprojecten organiseren Communicatieprojecten efficiënt, effectief en verantwoord zelfstandig en in teamverband organiseren. Externe toeleveranciers en medewerkers briefen en aansturen. Communicatieprojecten accuraat en met de nodige zorg administratief en budgettair opvolgen GespecialiseerdDLR
CM_- GI.7.2K,I,V,AGI 7.2: kan een begroting voor communicatieprojecten opmaken en het budget beherenD
CM_LO08LO 8: Professionele contacten en netwerking Professionele interne en externe contacten opbouwen en onderhouden in binnen- en buitenland. GespecialiseerdDLR
CM_- GI.8.1K,I,V,AGI 8.1: is zich bewust van het belang van het opbouwen van een contactennetwerkD
CM_LO12LO 12: Reflecteren en levenslang leren De persoonlijke leerbehoeften analyseren en deze reflectie vertalen in initiatieven om zich te professionaliseren op het terrein van het snel evoluerende communicatielandschap. Nieuwe trends inzake communicatiemanagement op de voet volgen. GespecialiseerdDLR
CM_- GI.12.1K,I,V,AGI 12.1: toont actieve interesse voor de (internationale) communicatiesectorD
CM_- GI.12.2K,I,V,AGI 12.2: houdt recente en relevante vakliteratuur bij en kan deze doeltreffend gebruikenD

Begeleiding

Na afspraak met de lector

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Bijkomende Kost

18.00