Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170, B-1070 BRUSSEL
Tel. 02 523 37 37 - Fax 02 523 37 57
info@ehb.be
LSO_21TAALGSTDC - Taal in grootstedelijke context18561/2247/1516/1/06
Studiegids

LSO_21TAALGSTDC - Taal in grootstedelijke context

18561/2247/1516/1/06
Academiejaar 2015-16
Komt voor in:
  • Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs 2 OV, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.11.2015 (Eénmalig georganiseerd, enkel in het eerste semester)
Aard: Algemeen verplicht onderdeel
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Van Eepoel Sigrid
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel is een resultaat van minder dan 10/20 niet tolereerbaar.
Behoudbaarheid: De quotering van dit opleidingsonderdeel is behoudbaar onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Omschrijving van de Inhoud van het Opleidingsonderdeel

De stad is een dynamisch laboratorium van talen, levensbeschouwingen, levensstijlen enzovoort, die samenleven, soms naast, soms met, soms tegen elkaar. Wie leeft en werkt in zo'n omgeving opereert volgens de omstandigheden van een laboratorium: het experimenteergehalte ligt hoog, er gebeurt soms veel tegelijkertijd, men probeert vanalles uit en kijkt of het werkt. Leerlingen uit een stedelijke omgeving die school lopen in een stedelijke omgeving hebben leraars nodig met notie van zo'n stedelijke omgeving. Ideaal is het als zij zelf ook 'city dwellers' zijn; is dat niet het geval, dan hebben zij een kennismaking nodig met de wervelwind van de 'urban education'.

Het opleidingsonderdeel "Taal in grootstedelijke context" (TIGC) maakt die kennismaking mogelijk door onderdompeling, persoonlijk kennismaken, een stuk theoretisch kader, en veel praktijkervaring in communicatieve vaardigheden:

  1. We gaan de stad in en ontdekken zowel haar 'linguistic landscapes' en de begrippen 'voertaal', 'lingua franca', 'meertaligheid' en 'meertalig onderwijs', als bijzondere inwoners van deze levendige diverse stad. Zij zijn allen actief in onderwijs en/of vorming.
  2. We leren onderhandelen, goed en slecht nieuws brengen, rekening houden met beleefdheidsregels en culturele gebruiken... in ons spreken en schrijven binnen meertalige urbane contexten.
  3. We leren spreken en schrijven als een kosmopolietische leraar: aangepaste woordkeuze, spreektempo, non-verbale communicatie en betekenisnegotiatie worden onze tweede natuur, om in een meertalige leer- en leefomgeving Nederlandstalig onderwijs doeltreffend te maken.
  4. We reflecteren en discussiëren over het doel van taal, de politiek van de taal, de taalsituatie in België en het Brusselse onderwijs.
  5. We oefenen methodes in voor het begeleiden van eerstegraadsleerlingen uit Brussel in hun leesvaardigheden (project Tutorlezen), en van basisschoolleerlingen uit Brussel bij hun huiswerk (met de vzw Ladder'Op).

Opsplitsing uren /onderwijswerkvorm

Contactonderwijs
Hoorcollege21,00 uren
Leer- en evaluatietijd
Leer- en evaluatietijd54,00 uren

Omschrijving van de Doelstellingen van het opleidingsonderdeel

D1: het eigen spreken en schrijven in een meertalige context aanpassen aan de noden van gesprekspartners die het Nederlands als tweede taal hebben verworven en dit proces nog niet hebben voleindigd. Hen begeleiden in het verbeteren van hun studies door het versterken van hun competenties Nederlands (GI 1.2, 2.1, 2.2, 2.4).

D2: in formele interactie anticiperen op mogelijke verschillen in taal, vooronderstellingen, beleefdheidsnormen... Deze vaardigheid gebruiken bij het begroeten, lesgeven/coachen, brengen van goed of slecht nieuws, oplossen van conflicten, uitnodigen tot participatie, afscheid nemen. (GI 2.1, 2.2, 2.4, 6.1, 6.2, 8.1)

D3: bekwamer worden in het Geweldloos Communiceren en in Democratische Dialoog. (GI 2.2, 2.4, 6.1, 6.2, 8.1)

D4: in een stedelijke omgeving de talen onderscheiden die in publieke en private opschriften, uithangborden, posters enz zichtbaar zijn. Daaruit concluderen welke talen formeel en informeel het meest frequent gebruikt worden. (GI 9.2, 10.1)

D5: een onderbouwde opinie publiceren over het doel van taal, de politiek van de taal, de taalsituatie in België en in het Brusselse onderwijs. (GI 9.1, 9.2)

Gestructureerd overzicht van Evaluatiemomenten

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment januariMondelinge evaluatie10,00
Examenmoment januariObservatie10,00
Examenmoment januariSchriftelijke evaluatie40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment augustus/septemberMondelinge evaluatie10,00
Examenmoment augustus/septemberObservatie10,00
Examenmoment augustus/septemberSchriftelijke evaluatie40,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Examenmoment juniVaardigheidsproef40,00

Omschrijving Begincompetenties

CodeOmschrijvingNiveau
ESOEindtermen secundair onderwijsGespecialiseerd

Omschrijving Eindcompetenties

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
SO_LO01LO 1: Ontwerpen van krachtige leeromgevingen De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige, stimulerende en interculturele leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.GespecialiseerdDLR
SO_- GI.1.2K,I,V,AGI 1.2: De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs gebruikt gedifferentieerde werkvormen (zowel vanuit convergente als divergente differentiatie), groeperingswijzen en samenwerkingsvormen, en benut hiervoor de beginsituatie van de leerling (socio-cultureel; taal; grootstedelijke context; leer- en ontwikkelingsprestaties)
SO_LO02LO 2: Creëren van een positief leer- en leefklimaat De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat voor leerlingen, met aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de leerling en de ontwikkeling van een open en pluralistische geest. Hij begeleidt attitudevorming bij leerlingen en bereidt ze voor op maatschappelijke participatie. Hij speelt gericht in op sociale, culturele en talige diversiteit binnen en buiten een grootstedelijke context.GespecialiseerdDLR
SO_- GI.2.1K,I,V,AGI 2.1: De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs creëert in overleg een positief leefklimaat voor de leerlingen in de klas en op school. Hij/zij bevordert via positieve feedback, vriendelijkheid en empathisch vermogen de emancipatie van de leerlingen en speelt in op de diversiteit van de klasgroep.
SO_- GI.2.2K,I,V,AGI 2.2: De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs benut tijdens het didactisch handelen groepsdynamische en interactieprocessen, eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor sociale vaardigheden en kennis van sociale ontwikkeling bij leerlingen. Hij speelt gericht in op sociale, culturele en talige diversiteit binnen en buiten een grootstedelijke context.
SO_- GI.2.4K,I,V,AGI 2.4: De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs integreert maatschappelijke ontwikkelingen in zijn didactische activiteiten.
SO_LO06LO 6: Communicatie met ouders De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst communicatieve basisvaardigheden en interculturele competenties om op een correcte manier in gesprek te gaan met ouders, rekening houdende met de diversiteit en de complexiteit van de context.GespecialiseerdDLR
SO_- GI.6.1K,I,V,AGI 6.1: De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de strategieën en communicatieve basisvaardigheden om op een correcte manier in gesprek te gaan met ouders, hen te informeren en te begeleiden.
SO_- GI.6.2K,I,V,AGI 6.2: De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs kan specifieke communicatiestrategieën aanwenden om ouders die moeilijk participeren op school bij de schoolwerking te betrekken en hen gepast te informeren, rekening houdende met de diversiteit en de complexiteit van de eventueel interculturele context.
SO_LO08LO 8: Externe partners De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs ontwikkelt communicatieve vaardigheden om op een gepaste manier in gesprek te gaan met externe partners, met het oog op het uitbouwen van een netwerk. GespecialiseerdDLR
SO_- GI.8.2K,I,V,AGI 8.2: De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt initiatieven om een netwerk uit te bouwen van externe partners en hen te betrekken bij de brede schoolwerking.
SO_LO09LO 9: Maatschappelijke en internationale betrokkenheid De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt geëngageerd deel aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving, ook in internationaal perspectief. GespecialiseerdDLR
SO_- GI.9.1K,I,V,AGI 9.1: De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs neemt geëngageerd deel aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in de samenleving.
SO_- GI.9.2K,I,V,AGI 9.2: De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs kan met een internationale blik kijken naar onderwijskundige thema’s en de rol van de leraar in internationaal perspectief, gebaseerd op het uitwisselen van internationale ervaringen.
SO_LO10LO 10: Open geest en wereldburgerschap De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs denkt kritisch en met een open geest na over ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen en leidt leerlingen op tot geëngageerde en verantwoordelijke wereldburgers.GespecialiseerdDLR
SO_- GI.10.1K,I,V,AGI 10.1: De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs volgt ontwikkelingen op sociaal-politieke, sociaaleconomische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en cultureel-wetenschappelijke domeinen op, evalueert deze kritisch met een open geest en integreert deze in de uitoefening van zijn taak als leraar.

Omschrijving Begeleiding

De docent is steeds bereikbaar via mail sigrid.van.eepoel@ehb.be of gsm 0486333055.

Tijd uittrekken na de les is niet altijd mogelijk wegens mogelijke afspraken.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Bijkomende Kost

0.75